منبع عکس: شبکه‌های اجتماعی و بی‌بی‌سی

پهلوان ابراهیم، کشتی‌گیر پیش‌کسوت و ورزشکار مدال‌آور افغانستان درگذشت

محمد ابراهیم خدری ترکمنی، مشهور به «پهلوان ابراهیم»، کشتی‌گیر پیش‌کسوت و از ورزشکاران مدال‌آور افغانستان درگذشت.

بستگان پهلوان ابراهیم گفته‌‎اند که او به‌خاطر کهولت سن امروز (یک‌شنبه، ۱ جوزا) در شفاخانه‌ای در کابل درگذشته است.

او متولد سال ۱۳۰۹ در دره‌ی ترکمن ولسوالی سرخ پارسای ولایت پروان بود.

پهلوان ابراهیم در نوجوانی تمرینات کشتی به شیوه‌ی سنتی روی‌ آورد و حدود دو دهه عضو تیم ملی کشتی آزاد افغانستان بود. او چند بار در بازی‌های المپیک به نمایندگی از افغانستان شرکت داشت.

پهلوان ابراهیم در سال ۱۹۶۲ در بازیهای آسیایی جاکارتا اندونیزیا در وزن ۶۳ کیلوگرم مدال برنز گرفت. همچنین او در بازیهای المپیک ۱۹۶۰ رم، المپیک ۱۹۶۴ توکیو هم شرکت کرده بود؛ اما به مدالی دست نیافت.

درگذشت این کشتی‌گیر پیش‌کسوت، واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین در واکنش خود گفته است که پهلوان ابراهیم افتخارات بی شماری را برای مردم و کشورش کسب کرده که در تاریخ ورزش کشور ماندگار و جاودان خواهد بود.

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی در پیامی پهلوان ابراهیم را اولین مدال‌آور قهرمانی در افغانستان، مرد مومن و خدمت‌گزار توصیف کرده ست.

خلیلی گفته است که پهلوان ابراهیم به‌عنوان یک مربی ورزیده در رشته‌ی ورزشی پهلوانی، شاگردان زیادی را تربیت کرده و سهم او «در حمایت از اهداف جریان عدالتخواهی در دوران جهاد و مقاومت، برجسته و قابل قدر است».

کاظم احمدی، فرزند ارشد پهلوان ابراهیم نیز گفته است که که پدرش علاوه بر ورزش در سه دهه اخیر در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز فعال بود. به گفته‌ی او، پهلوان ابراهیم در تاسیس حزب وحدت به رهبری عبدالعلی مزاری و در امور انسانی و خیریه در اوایل دهه ۱۳۷۰ در کابل نقش داشت.