وزارت خارجه‌ی افغانستان

طالبان نگرانی شورای امنیت سازمان ملل در مورد حقوق بشری زنان را «دور از واقعیت» خواند

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان به اعلامیه‌ی مشترک اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد واکنش نشان داده و نگرانی آنان در مورد وضعیت حقوق بشری زنان در افغانستان را «دور از واقعیت» خوانده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان که امروز (جمعه، ۶ جوزا) منتشر شده، آمده است که این گروه در چارچوب راهنمایی‌های دینی و فرهنگی قبول‌شده‌ی مردم افغانستان، به تأمین کامل حقوق زنان و کودکان متعهد است.

به نقل از اعلامیه، اکثریت مردم افغانستان مسلمان اند و طالبان رعایت حجاب اسلامی را در موافقت کامل با ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم می‌دانند و هیچ اقدامی را در مغایرت با عقیده‌های مذهبی و فرهنگی تحمیل نکرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی طالبان از کشورهای جهان خواسته است که واقعیت‌های عینی «جامعه افغانی» را درک و به ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم افغانستان احترام بگذارند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری در یک اعلامیه‌ی مشترک از طالبان خواستند که به سرعت از سیاست‌ها و اقداماتی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، عقب‌نشینی کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این اعلامیه‌ی مشترک ضمن ابراز نگرانی در رابطه به نقض فزاینده‌ی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان، همچنین بر مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان تأکید کرده‌اند. آنان گفته‌اند که محدودیت‌های طالبان با انتظارات جامعه جهانی و تعهدات طالبان به مردم افغانستان در تضاد است.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ۲۴ اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، محدودیت‌های زیادی در برابر فعالیت و گشت‌وگذار زنان وضع کرده و همواره گردهمایی‌های اعتراضی زنان را سرکوب کرده‌اند.

این گروه حجاب را اجباری اعلام کرده و به مجریان زن تلویزیون‌ها نیز دستور داده‌اند که هنگام اجرای برنامه، صورت‌شان را بپوشانند. این محدودیت‌ها، واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است.