طالبان صاحب امتیاز یک رادیوی خصوصی در دایکندی را بازداشت کرده‎‌اند

نزدیکان میرزا حسنی، صاحب امتیاز «رادیو آفتاب» در ولایت دایکندی می‌گویند که او توسط طالبان در ولایت هرات بازداشت شده‌اند.

یکی از بستگان حسنی امروز (یک‌شنبه، ۸ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان او را شش روز قبل از شهرک جبرئیل هرات با خود برده‌اند.

او می‌گوید که با آقای حسنی، یکی دیگر از بستگان‌اش هم بازداشت شده بود؛ اما پس از تحقیقات رها شده است. به‌گفته‌ی او، این فعال رسانه‌ای در حوزه دوازدهم شهر هرات زندانی است و از سرنوشت‌اش خبری نیست.

یکی دیگر از نزدیکان آقای حسنی می‌گوید که طالبان او را به اتهام ارتباط با جبهه‌ مقاومت و همکاری با نهادهای حقوق بشری خارجی بازداشت کرده‌‌اند؛ اما خانواده‌ی حسنی این ادعا را تکذیب می‌کند.

به گفته‌ی منبع، پدر، مادر و همسر آقای حسنی چندین‌بار با شماری از بزرگان به حوزه‌‌ی امنیتی طالبان مراجعه کرده‏‌اند، اما هیچ پاسخ قناعت‌بخش دریافت نکرده‌ و هم‌زمان از سوی طالبان تهدید شده‌اند.

خانواده‌ی حسنی می‌افزاید که این موضوع را با شماری از نهادهای حامی خبرنگاران و حقوق بشری شریک ساخته اما تا حال نتیجه‏‌ای در پی نداشته‌ است.

به گفته‌ی نزدیکان حسنی، پس از روی‌کارآمدن طالبان به دلایل تهدیدات امنیتی و متوقف‌شدن نشرات رادیو آفتاب، آقای حسنی به کابل پناه برده و در این اواخر به ولایت هرات رفته بود. او قصد داشته که جهت تأمین نفقه زندگی خانواده‌ی خود به ایران مهاجرت کند.

در گذشته هم مواردی از بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها توسط استخبارات طالبان وجود داشته است.

آمار مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که پس از حاکمیت طالبان حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است.