دانش‌آموزان دختر در ارزگان به طالبان: اجازه دهید با پوشش اسلامی به مکتب برویم

دانش‌آموزان دختر در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان می‌گویند که طالبان مدارس دینی دخترانه را در این ولایت فعال کرده‌اند، اما دروازه‌های مکاتب را به‌روی‌شان بسته‌اند، درحالی که از لحاظ پوشش لباس، آنان منظم‌تر از دخترانی اند که به مدارس دینی می‌روند.

دانش‌آموزان دختر می‌گویند مدارس دینی به دخترانی که حتا با لباس خانه به مدرسه می‌روند اجازه می‌دهند، اما آنان لباس ویژه‌ی مکتب دارند که با اصول و معیارهای اسلامی نیز سازگار است، اما نمی‌توانند به مکتب بروند.

این دانش‌آموزان می‌گویند که به‌دلیل مسدودماندن مکاتب دخترانه، شماری از دختران از رفتن به مکتب ناامید شده و به مدارس دینی مراجعه کرده‌اند.

آنان می‌گویند در صورتی که طالبان بیش از این مکاتب دخترانه را مسدود نگهدارند، ضرر آن نه تنها برای دختران، بلکه به تمام مردم افغانستان می‌رسد.

دانش‌آموزان دختر در ارزگان از طالبان می‌خواهند که برای‌شان اجازه دهند با لباس مورد نظر مدارس دینی، به مکتب بروند. آنان استدلال می‌کنند که در مدارس دینی تنها مسائل دینی آموزش داده می‌شود، درحالی که در مکتب می‌توان هم مسائل دینی و هم دانش عصری را فرا گرفت.

دختران دانش‌آموز در ارزگان اضافه می‌کنند که آرزو داشتند که مکاتب در اول سال جاری به‌روی‌شان باز شود، اما این آرزو فقط در حد یک آرزو باقی مانده است.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ۲۴ اسد سال گذشته، به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده‌اند.

هر چند گفته می‌شود که این گروه یک کمیسیون نُه نفری را برای بحث در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه ایجاد کرده است، اما از ایجاد این کمیسیون نُه هفته می‌گذرد و هیچ خبر خوشی برای دانش‌آموزان دختر داده نشده است.