بریتانیا از آزادی پنج شهروند خود از بند طالبان خبر داد

وزارت خارجه‌ی بریتانیا اعلام کرده است که پنج شهروند این کشور از بند طالبان رها شده‌اند. این وزارت در بیانیه‌ای، از این تصمیم طالبان استقبال و قدردانی کرده است.

طالبان تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی بریتانیا که امروز (دوشنبه، ۳۰ جوزا) منتشر شده، آمده است که این اتباع بریتانیایی، هیچ نقشی در کار دولت بریتانیا در افغانستان نداشتند و برخلاف توصیه‌ی دولت بریتانیا به افغانستان سفر کرده بودند. به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی بریتانیا، سفر این افراد «یک اشتباه بود».

در این بیانیه درباره‌ی زمان و مکان بازداشت اتباع بریتانیایی در افغانستان اشاره نشده است.

وزارت خارجه‌ی بریتانیا افزوده است: «ما به نمایندگی از خانواده‌های اتباع بریتانیایی، از هرگونه نقض فرهنگ، آداب و رسوم یا قوانین افغانستان عذرخواهی می‌کنیم و به آنها در مورد رفتار خوب آینده آنها اطمینان می‌دهیم.»

به‌نظر می‌رسد که اخیرا موضع بریتانیا در برابر طالبان نرم شده است.

هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان دیروز در بیانیه‌ای گفت که کشورش از خشونت برای تغییرات سیاسی در افغانستان حمایت نمی‌کند.

او بدون اشاره به ادعای نقض حقوق بشر از سوی طالبان، گفته است که برای ارتقای صلح و ثبات، ارائه کمک بشردوستانه به مردم افغانستان و رسیدگی به نگرانی‎های مشترک در مورد امنیت، هیچ جایگزینی برای تعامل با طالبان وجود ندارد و «این کاری است که ما انجام می‌دهیم».

این در حالی است که سایر کشورهای غربی از طالبان به‌خاطر موضع این گروه در قبال حقوق زنان و دختران به شدت انتقاد و این گروه را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند.