ولسوالی بلخاب
عکس: ویکی‌پدیا

ادامه‌ی درگیری در بلخاب؛ آغاز درگیری در استقامت شرق و ادعای تلفات سنگین به طالبان

منابع محلی در ولایت سرپل می‌گویند که طالبان حمله بر نیروهای «جبهه مردمی» طرفدار مولوی مهدی مجاهد را از سمت ولسوالی دره‌صوف بالای سمنگان در منطقه‌ی «گلورز» نیز آغاز کرده‌اند.

همزمان با این، منابع می‌گویند که درگیری در ساحه‌ی «قم‌کوتل» جریان دارد و طالبان از ولایت بامیان نیروی پشتیبانی به این ولسوالی اعزام کرده‌اند.

یک منبع از ولسوالی بلخاب به روزنامه اطلاعات روز گفت که در ساعات نخست درگیری میان طالبان و نیروهای مولوی مهدی در منطقه‌ی «گلورز» به طالبان تلفات سنگین وارد شده است.

او آمار مشخص تلفات طالبان در این منطقه را ده کشته و نزدیک به ۲۰ زخمی گفت و افزود که به نیروهای مولوی مهدی به‌دلیل این که با جغرافیای منطقه آشنایی دارند، آسیبی نرسیده است.

با این حال، او گفت که ساحه‌ی «قم‌کوتل» امروز چندین بار میان دو طرف دست به دست شده و اکنون نیز درگیری جریان دارد.

منبع مدعی شد که در جریان درگیری‌های امروز در ساحه‌ی «قم‌کوتل» به طالبان تلفات سنگین وارد شده و ده‌ها جنگ‌جوی این گروه کشته و زخمی شده‌اند. او افزود که از نیروهای طرفدار مولوی مهدی نیز در ساحه‌ی «قم‌کوتل» دو کشته و سه زخمی گزارش شده است.

این در حالی است که از حمله‌ی طالبان بر ولسوالی بلخاب که به هدف سرکوب مولوی مهدی، فرمانده‌ی ناراضی و هزاره‌تبار این گروه آغاز شده، دو روز می‌گذرد.

طی این دو روز، منابع نزدیک به مولوی مهدی ادعا کرده‌اند که به طالبان تلفات سنگین وارد کرده‌اند. به‌گفته‌ی منابع، به نیروهای مولوی مهدی نیز تلفات وارد شده، اما شمارشان اندک است.

صبح امروز گزارش شد که یک جنگ‌جوی انتحاری طالبان که نزد نیروهای مولوی مهدی اسیر بوده، خود را در میان این نیروها منفجر کرده است. به‌گفته‌ی منابع، در این رویداد شش نفر از نیروهای مولوی مهدی کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پیشتر منابع از ولسوالی بلخاب به اطلاعات روز گفته بودند که طالبان راه‌های مواصلاتی ولسوالی بلخاب را نیز مسدود و برای اعمال فشار بر نیروهای مولوی مهدی بر آنان تحریم اقتصادی وضع کرده‌اند.

طالبان تاکنون در مورد درگیری در بلخاب چیزی نگفته‌اند.