فولبرایت

امریکا از سرگیری بورسیه‌ی «فولبرایت» برای شهروندان افغانستان را بررسی می‌کند

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که درحال بررسی گزینه‌ای از سرگیری برنامه بورسیه‌ تحصیلیِ موسوم به «فولبرایت» برای دانشجویان افغانستانی است.

یک سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است به‌رغم این که وضعیت در افغانستان تغییر نکرده؛ اما این وزارت در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری بورسیه فولبرایت برای دانشجویان افغانستانی برای سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ است.

به گزارش صدای امریکا، این سخن‌گوی افزوده است که در این دوره متقاضیان نیمه‌نهایی سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در نظر گرفته خواهد شد.

پس از سقوط دولت افغانستان، امریکا برنامه‌ی فولبرایت را برای شهروندان افغانستان لغو کرده بود.

سالانه حدود چهار هزار دانشجوی خارجی از ده‌ها کشور بورسیه تحصیلی فولبرایت دریافت می‌کنند. بیش از ۴۰۰ هزار دانشجو از ۱۶۰ کشور جهان از زمان آغاز آن در سال ۱۹۴۶، در این برنامه شرکت کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که درخواست‌های جدید برای سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ را نمی‌پذیرد و تاکنون مشخص نیست که آیا افغان‌ها می‌توانند برای سال تحصیلی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ درخواست بدهند یا خیر.

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱، بیش از ۹۵۰ شهروند افغانستان از فرصت تحصیلی در مقاطع ماستری و دکتورا از برنامه‌ فولبرایت فارغ شده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. بسیار خوب میشود که کشور آمریکا این نوع بورسیه تحصیلی را برای جوانان غم کشیده افغانستان مهیا بسازد تا جوانان می‌توانند در یک فضای آرام به درس وزنده گی خود ادامه بدهند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *