اطلاعات روز

آیا استعفای وزیران به نخست‌وزیری بوریس جانسون پایان می‌دهد؟

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز (چهارشنبه، ۱۵ سرطان) در پارلمان برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های نمایندگان حاضر خواهد شد و پس از آن نیز قرار است مقامات بلندپایه در جلسه‌ای دو‌ساعته او را مورد استنطاق قرار دهند. استعفای تعداد زیادی از وزیران و کارگزاران که گفته‌اند او شایسته حکومت نیست، او را در آستانه‌ی کناره‌گیری از نخست‌وزیری قرار داده‌ است.

وزرای دارایی و صحت جانسون روز سه‌شنبه به همراه تعدادی از کارگزاران دیگر استعفا دادند و گفتند که پس از آخرین رسوایی‌هایی که در ماه‌های اخیر دولت وی را تخریب کرده، دیگر نمی‌توانند در دولت بمانند.

تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان در حزب حاکم محافظه‌کار او گفته‌اند که جانسون به پایان خط رسیده است. اما او با انتصاب ندیم زهاوی، وزیر سابق معارف به‌عنوان وزیر دارایی جدید خود و پرکردن برخی از پست‌های خالی دیگر، عزم خود را برای ماندن در سمت خود نشان داده است.

میزان خصومتی که او از درون حزب خود با آن روبه‌رو است، پس از حضور در برابر نمایندگان پارلمان در جلسه امروز و بعد از آن در جلسه‌ای دو ساعته که قرار است در آن رؤسای کمیته‌های پارلمانی از او استنطاق کنند، آشکار خواهد شد.

یکی از نمایندگان محافظه‌کار که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «من گمان می‌کنم که باید او را با لگد و فریاد از داونینگ استریت بیرون بکشانیم. اما اگر مجبور شویم، این کار را خواهیم کرد.»

جانسون در چند ماه گذشته مرتکب رسوایی‌ها و اقدامات نادرستی شده است؛ از جمله زیر پا گذاشتن قوانین قرنطینه کووید۱۹ و جریمه شدن توسط پولیس و گزارش تخلف رفتاری مقامات دولت وی در دفتر داونینگ استریت هنگام شکستن قوانین قرنطینه.

مسایل مهم دیگر عبارتند از: عقب‌نشینی او از موضع سیاسی‌اش در مورد دفاع نافرجام از نماینده‌ای که قوانین لابی‌گری را زیر پا گذاشته بود. هم‌چنان انتقاداتی مبنی بر این‌که او برای مقابله با بحران هزینه‌های زندگی به اندازه کافی تلاش نکرده و باعث شده بسیاری از بریتانیایی‌ها برای کنار آمدن با افزایش سوخت قیمت مواد غذایی با چالش مواجه‌ شوند.

جانسون در رسوایی اخیرش به‌خاطر انتصاب یک قانون‌گذار در سِمتی مهم، عذرخواهی کرد. وی با وجود این‌که اطلاع یافته بود از این سیاست‌مدار به‌خاطر سوءرفتار جنسی شکایت شده، او را به مقام بالاتر ارتقاء داده بود.

این مسایل باعث شد که ریشی سوناک، از سمت وزیر دارایی و ساجد جاوید، از سمت وزیر صحت استعفا دهند. هم‌چنان تعداد زیادی از مقامات دیگر نیز از پست‌های پایین‌تر استعفا داده‌‌اند.

در نامه استعفای جاوید آمده است: «برای من روشن است که این وضعیت تحت رهبری شما تغییر نخواهد کرد. بنابراین اعتماد من را نیز از دست داده‌اید.»

نظرسنجی فوری «یوگاو» (YouGov) نشان داد، ۶۹ درصد از بریتانیایی‌ها فکر می‌کنند که جانسون باید از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری کند، اما در حال حاضر دیگر اعضای ارشد تیم وزرا از او حمایت می‌کنند.

آلیستر جک، وزیر اسکاتلند گفت: «من کاملا از نخست‌وزیر حمایت می‌کنم. متأسفم که می‌بینم همکاران خوب استعفا می‌دهند، اما ما کار بزرگی داریم و این چیزی است که در حال انجام آن هستیم.»

یک ماه پیش جانسون توانست از رأی عدم اعتماد برخی از نمایندگان محافظه‌کار جان سالم به‌ در ببرد و قوانین حزب به این معناست که تا یک سال دیگر امکان به چالش‌کشیدن او از این طریق وجود نخواهد داشت.

با این حال، برخی از نمایندگان پارلمان به‌ دنبال تغییر این قوانین هستند و در عین حال یک کمیته پارلمانی نیز در مورد این‌که آیا در مورد نقض قرنطینه به مجلس دروغ گفته یا نه، از او تحقیق به عمل می‌آورند.

تنها دوونیم سال پیش، جانسونِ پرشور اکثریت پارلمان را با وعده‌ی حل‌‌وفصل مسأله‌ی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از سال‌ها کشمکش تلخ بدست آورد.

اما از آن زمان به بعد مدیریت او در مورد پاندمی کرونا به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت و دولت وی از مخمصه‌ای به مخمصه‌ی دیگر پرتاب شد.

اگرچه جانسون به‌دلیل حمایتش از اوکراین تمجیدهای زیادی را بدست آورده، اما این مسأله باعث نشد نظرسنجی‌ها به نفع او باشد. محافظه‌کاران، دنباله‌رو حزب مخالف کارگر شده و محبوبیت او تاکنون به پایین‌ترین حدش رسیده است.

کیر استارمر، رهبر حزب کارگر گفت: «بعد از همه شلوغی‌ها، رسوایی‌ها و شکست‌ها، واضح است که این دولت اکنون در حال فروپاشی است.»