بازداشت آوارگان بلخاب توسط طالبان در بلخ؛ ۱۷ نفر از دو هفته‌ به‌ این‌‌‌طرف زندانی هستند

منابع می‌گویند که نزدیک به ۱۵ روز پیش، ۱۷ نفر از آوارگان جنگ بلخاب که به ولایت بلخ پناه برده‌ بودند، توسط طالبان بازداشت شده‌‌اند که تاکنون از سرنوشت‌شان خبری نیست.

یک منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، امروز (سه‌شنبه، ۴ اسد) به روزنامه‌ اطلاعات روز گفت که این ۱۷ نفر پیش از عید قربان از یک مسافرخانه‌ در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ توسط استخبارات طالبان بازداشت شده‌اند.

به گفته‌ی منبع، این افراد به‌دلیل ترس از انتقام‌جویی طالبان به مزار شریف آمده بودند.

یکی از آوارگان جنگ بلخاب که اکنون در شهر مزار شریف مسکن‌گزین شده‌ می‌گوید افراد بازداشت‌شده دکاندار، راننده، کشاورز و کارگر هستند.

منابع می‌گویند با آن‌که چندین بار بزرگان قومی برای روشن‌شدن سرنوشت افراد بازداشت‌شده به استخبارات طالبان مراجعه کرده‌اند، اما نتیجه نداده است.

در همین حال یک منبع می‌گوید خانواده‌های افراد بازداشت‌شده در بخش‌هایی از شهر مزار شریف بدون سرپرست و بی‌خبر از مردان خانواده‌های‌شان شب و روز رقت‌باری را سپری می‌کنند.

برخی از آوارگان بلخاب، هرچند حضور نزدیکان افراد بازداشت‌شده در جمع نیروهای مولوی مهدی مجاهد را تأیید می‌کنند؛ اما می‌گویند که خود آنان هیچ نقشی در جنگ بلخاب نداشته‌اند.

فردی که خود را سکرتر مولوی مهدی معرفی می‌کند نیز در پیامی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که افراد بازداشت‌شده غیرنظامیان بی‌طرف هستند.

طالبان نزدیک به یک ماه پیش در ولسوالی بلخاب سرپل با مولوی مهدی مجاهد، فرمانده‌ هزاره‌تبار و ناراضی خود درگیر شدند.

مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره‌تبار و شیعه‌مذهب طالبان بود. او پس از تسلط طالبان، رئیس استخبارات این گروه در بامیان تعیین شد؛ اما پس از چند ماه از این سمت برکنار شد.

جنگ بلخاب منجر به آوارگی نزدیک به ۳۰ هزار نفر شد و طالبان نیز به کشتار غیرنظامیان متهم شدند. در این جنگ طالبان متهم به کشتار غیرنظامیان نیز شده‌اند.