عکس: شبکه‌های اجتماعی

نشست تاشکند؛ «طالبان مکاتب را به‌روی دختران باز کنند»

توماس ویست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان که در نشست تاشکند اشتراک کرده، می‌گوید که همه اشتراک‌کنندگان این نشست از طالبان خواستند که به‌دختران بالاتر از صنف ششم اجازه دهند تا به مکتب بازگردند و «این ممنوعیت غیرقابل دفاع باید پایان یابد».

او بامداد امروز (چهارشنبه، ۵ اسد) در رشته پیام‌های توییتری نوشته است که دیدگاه‌ها در نشست تاشکند متفاوت بود؛ اما در برخی از زمینه‌ها اجماع وجود داشت.

ویست افزوده است که همه نگران ادامه بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان بودند.

نماینده‌ی ویژه امریکا افزوده است که ایالات متحده یکی از کشورهای اصلی کمک‌های بشردوستانه در جهان به افغانستان است و به همکاری با مؤسسات مالی بین‌المللی برای حمایت از نیازهای اساسی افغان‌ها در بخش صحت، آموزش، تغذیه و معیشت ادامه خواه داد.

او گفته است که این به نفع منطقه و جهان است که بر ثبات اقتصادی افغانستان متمرکز بماند.

ویست افزوده است که بسیاری از اشتراک‌کنندگان نشست تاشکند نگرانی‌های شدیدی را در مورد نقض حقوق بشر از جمله محدودیت‌ها علیه روزنامه‌نگاران و زنان مطرح کردند.

این مقام امریکایی علاوه کرده است که در پی «حملات تروریستی» متعدد علیه همسایگان افغانستان در هفته‌های اخیر، برخی از اشتراک‌کنندگان تلاش‌های طالبان علیه شاخه خراسان داعش را تصدیق و در عین حال نگرانی عمیق خود را در مورد حضور القاعده، تحریک طالبان پاکستانی و سایر «تروریست‌ها» در افغانستان ابراز کرده‌اند.

او گفته است به چندین نماینده ملحق شده و از فقدان هر گونه روند سیاسی جدی ملی که مردم افغانستان را درگیر کند، ابراز تاسف کرده است.

ویست تأکید کرده است که هیچ کشور خارجی نباید رهبران یا روندی را بر افغان‌ها تحمیل کنند، «اما ایالات متحده آماده است تا به شرکای خود در حمایت از گفت‌وگو میان افغان‌ها در مورد آینده‌ای روشن تر و فراگیرتر برای فرزندانشان بپیوندد».

او علاوه کرده است که یک تیم ارشد بین سازمانی ایالات متحده به تعامل با طالبان و تکنوکرات‌های افغان در رابطه با مسائل ثبات اقتصاد کلان ادامه خواهد داد.