نصیراحمد فایق: راه حل بحران افغانستان ایجاد یک نظام مردمی و مشروع است

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که راه حل بحران کنونی این کشور ایجاد یک نظام مردمی و مشروع از طریق یک گفتمان ملی است.

او شامگاه امروز (چهارشنبه، ۵ اسد) در واکنش به نشست تاشکند درباره‌ی افغانستان که در آن طالبان نیز حضور داشتند، در رشته‌توییتی نوشته است که این نشست و سایر تلاش‌های منطقوی به‌خاطر رسیدگی به بحران افغانستان مورد استقبال مردم افغانستان است؛ اما به گفته‌ی او، محور این تلاش‌ها برمبنای نگرانی‌ها، تهدیدها و در کل منافع کشورهای منطقه و همجوار با پیام‌های واضیح است.

فایق‌ افزوده است که راه حل بحران کنونی افغانستان ایجاد یک نظام مردمی و مشروع مبتنی بر خواسته‌های مردم، عدالت اجتماعی و احترام به حقوق و آزادی‌های اسلامی و قانونی تمام اتباع افغانستان به‌شمول زنان، دختران و اقلیت‌ها از طریق یک گفتمان ملی است.

او تأکید کرده است تا زمانی که مشروعیت ملی ایجاد نشود، مشروعیت بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

این در حالی است که با گذشت نزدیک به یک سال از تسلط طالبان بر کابل تاکنون هیچ کشوری این گروه را به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.

عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر از شروط کشورها و مجامع بین‌المللی برای شناسایی حکومت طالبان است.