عکس: وزارت خارجه‌ی طالبان

نامه‌ی سناتوران امریکایی به دبیرکل سازمان ملل: سفرهای خارجی طالبان متوقف شود

گروهی از سناتوان امریکایی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار ممنوعیت سفرهای خارجی مقام‌های طالبان شده‌اند.

پای این نامه که روز چهارشنبه (۵ اسد) منتشر شده، سناتور باب مینیندز، سناتور جیم ریچ، رئیس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنای امریکا، سناتور جین شاهین و سناتور جانی ایرنست امضا کرده‌اند.

آنان طالبان را متهم به نقض «شدید» حقوق بشر و حمله به حقوق زنان کرده‌ و گفته‌اند که این گروه باید پاسخگو شوند.

سناتوران امریکایی افزوده‌اند که ائتلاف گسترده‌ای از رهبران زن افغان از سازمان ملل می‌خواهند تا از اهرم‌های خود برای افزایش فشار بر طالبان به‌دلیل عدم رعایت حقوق بشر استفاده کند.

آنان از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند که به این درخواست‌‌ها برای پاسخگویی طالبان توجه کند.

این سناتوران امریکایی از شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) خواسته‌اند که باید سفرهای خارجی طالبان را متوقف کند.

آنان استدلال کرده در حالی که زنان افغان به‌دلیل دستورات طالبان به سختی می‌توانند خارج از خانه رفت‌وآمد کنند، رهبران طالبان با استفاده از معافیتی که در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در مذاکرات صلح بدست آوردند، اجازه دارند آزادانه سفر کنند.

به گفته‌ی سناتوران امریکایی، معافیت سفر سازمان ملل نتوانسته گفت‌وگوی معناداری با طالبان ایجاد و این گروه را برای احترام به حقوق بشر تشویق کند.

آنان در عین حال گفته که رهبران طالبان از این معافیت سوءاستفاده کرده و در تلاش برای برقراری روابط دیپلماتیک به پکن و مسکو سفر کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل نزدیک به یک ماه قبل معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان را به مدت دو ماه تمدید کرد؛ اما این معافیت برای دو مقام وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی این گروه به‌خاطر محدودیت بر آموزش دختران تمدید نشد.

سناتوران امریکایی در نامه‌ی‌شان از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند که قبل از بررسی این معافیت‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل در ماه آگست، از بازگرداندن ممنوعیت سفر برای همه‌ی رهبران طالبان حمایت کند، مگر این‌که پیشرفت‌های فوری و چشم‌گیری در احترام به حقوق زنان و دختران حاصل شود.

آنان گفته‌اند که طالبان باید با عواقب اقدامات سرکوبگرانه‌ی خود مواجه شوند.

در نامه‌ی سناتوران امریکایی از گوترش خواسته شده است برای اطمینان از این‌که طالبان در سازمان ملل کرسی نخواهند داشت، تلاش کند.

کرسی افغانستان در سازمان ملل در حال حاضر در اختیار دیپلمات حکومت پیشین است. سال گذشته کمیته‌ی اعتباردهی سازمان ملل، نماینده‌ی طالبان را نپذیرفت.

مقام‌های امریکایی تأکید کرده‌اند که سازمان ملل متحد باید در نفی به رسمیت شناختن بین‌المللی طالبان که به‌شدت به‌دنبال آن هستند، ثابت‌قدم بماند.

آنان از گوترش نیز خواسته‌اند که اطمینان حاصل کند که تلاش‌های سازمان ملل در افغانستان از زنان و دختران محافظت و توانمندسازی می‌کند.