Khama Press

کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان شد

مک‎ کری، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان از پایان مأموریت خود خبر داده و گفته است که به‌جای او کرن دیکر گماشته شده است.

خانم دیکر پیش از این به‌‌عنوان معاون سفیر امریکا در کابل کار کرده است. گفته شده است که او در بخش حل منازعات و بحران تخصص دارد.

مک‌ کری از ماه آگست سال گذشته به‌عنوان کاردار سفارت امریکا برای افغانستان فعالیت داشته است. این سفارت پس از روی‌کارآمدن طالبان به قطر منتقل شد و در آنجا فعالیت دارد.

او شامگاه امروز (یک‌شنبه، ۹ اسد) در رشته توییتی نوشته است که در جریان سال گذشته، توانسته با بسیاری از افغان‌ها در داخل و خارج از کشور همکاری کند؛ ولی هنوز هم در برابر بسیاری از «چالش‌های که در افغانستان با آن مواجه است، متواضع می‌باشم».

مک‌ کری افزوده است که در طول سال گذشته، در دوحه با طالبان برای رسیدگی به مسایل مهم گفت‌وگو کرده است و همچنین خدمات کنسولی گسترده‌ای را برای شهروندان امریکایی، افراد دارای اقامه دایمی و سایر افراد فراهم ساخته است.

این مقام امریکایی گفته است که کشورش همچنین با سازمان ملل متحد و شرکای بین‌المللی خود درباره‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان هماهنگ خواهد بود.

به گفته‌ی او، امریکا از تاریخ ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی به‌این طرف، بیشتر از ۷۷۵ میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان اهدا کرده است.

مک‌ کری در ادامه افزوده است که امریکا از ادامه‌ی موضع طالبان درباره‌ی آموزش دختران و گزارشات موثق در مورد نقض حقوق بشر از جمله بدترشدن آزادی رسانه‌ها و وضع محدودیت‌ها در برابر حقوق زنان، «بسیار ناراحت است».

او نوشته است: «ما طالبان را در قبال تعهدات‌شان همچنان پاسخ‌گو قرار می‌دهیم تا افغانستان به پناهگاه امن برای تروریستان به‌شمول شاخه خراسان داعش و گروه القاعده تبدیل نگردد.»

مک‌ کری تأکید کرده است که اگر طالبان امیدوار پذیرش از سوی جامعه بین‌المللی اند، باید به نظریات تمام مردم افغانستان گوش دهند و به آن احترام قایل شوند.

او علاوه کرده است که تعهد امریکا در برابر مردم افغانستان تحت رهبری کرن دیکر تضعیف نخواهد شد.