عکس: pbs.twimg.com

وزیران امور خارجه امریکا و قطر درباره‌ی تحولات افغانستان گفت‌وگو کردند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود دیدار کرده است. وضعیت افغانستان یکی از محورهای گفت‌وگوی دو طرف بوده است.

طبق خبرنامه وزارت خارجه‌ قطر این دیدار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اسد) در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا در پنوم پن کامبوج انجام شده است.

در خبرنامه آمده است که در این دیدار روابط همکاری‌های دوجانبه، آخرین تحولات مذاکرات توافقنامه هسته‌ای ایران و اوضاع افغانستان و تعدادی از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته است.

این دیدار پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل انجام شده است.

دولت امریکا می‌گوید که نیروهای هوایی این کشور روز یکشنبه (۹ اسد) الظواهری را در حالی که در بالکن مخفی‌گاه خود در کابل ایستاده بود با شلیک موشک از هواپیمای بی‌سرنشین کشته‌اند.

با این حال، مقام‌های امریکایی از جمله آنتونی بلینکن طالبان را متهم به نقض توافق دوحه می‌کنند. طالبان در این توافق به امریکا تعهد داده بودند که روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و در خاک افغانستان به گروه‌های تروریستی اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهند.

روز گذشته وزارت خارجه‌ قطر در واکنش به کشته‌شدن الظواهری در کابل گفت که دولت قطر تحولات افغانستان را دنبال می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به توافق پابند باشند، از جمله این‌که افغانستان نباید پناهگاه افراد و سازمان‌های تروریستی و افراطی باشد.

وزارت امور خارجه‌ طالباان بر موضع «قاطع» و حمایت این کشور برای تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابله با تروریسم و تأمین مالی آن و همه تلاش‌هایی که با هدف تقویت صلح و امنیت بین‌المللی انجام می‌شود، تأکید کرده است.