ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده
عکس: Getty Images

واکنش دو پهلوی طالبان: درباره‌ی آمدن و سکونت الظواهری در کابل اطلاع نداریم

حکومت سرپرست طالبان ادعای امریکا درباره‌ی کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل را به‌گونه‌ی صریح تأیید و یا رد نکرده و گفته که آنان درباره‌ی آمدن و سکونت الظواهری در پایتخت افغانستان اطلاع نداشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ اسد) در اعلامیه‌ای گفته است که این گروه به نهادهای تحقیقی و اطلاعاتی خود دستور داده است تا تحقیقات جامع و جدی را در مورد ابعاد مختلف این موضوع انجام دهند.

سخن‌گوی طالبان افزوده است که هیچ خطری از خاک افغانستان برای هیچ کشور به شمول امریکا وجود ندارد. او اضافه کرده است که طالبان خواهان اجرای توافقنامه دوحه است و نقض آن باید پایان یابد.

او بار دیگر حمله امریکا در کابل را نقض حریم هوایی افغانستان و در تضاد با اصول بین‌المللی خوانده و آن را محکوم کرده است.

طالبان هشدار داده‌اند که عواقب این چنین حملات بر عهده امریکا خواهد بود.

دولت امریکا می‌گوید که نیروهای هوایی این کشور روز یکشنبه (۹ اسد) الظواهری را در حالی که در بالکن مخفی‌گاه خود در کابل ایستاده بود با شلیک موشک از هواپیمای بی‌سرنشین کشته‌اند.

طالبان در ابتدا این حمله را فرود راکت به یک خانه‌ی مسکونی خالی اعلام کرده بودند؛ اما سرانجام تأیید کردند که حمله‌ی هوایی بوده و توسط هواپیمای امریکایی انجام شده است.

با این حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا گفته بود که کاخ سفید در حال برقراری ارتباط با طالبان است تا بررسی کند که این گروه از موقعیت ایمن الظواهری آگاه بوده و به او ‌پناه داده‌اند یا خیر.

سالیوان در عین حال گفته بود که واشنگتن معتقد است که اعضای ارشد شبکه حقانی می‌دانستند که الظواهری در کابل است.

برخی از مقام‌های دیگر امریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا طالبان را متهم به نقض توافق دوحه می‌کنند. طالبان در این توافق به امریکا تعهد داده بودند که روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و در خاک افغانستان به گروه‌های تروریستی اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهند.