«شهردار سیر است شهر زیبا می‌خواهد؛ منی گرسنه نان می‌خواهم»

«شهردار سیر است شهر زیبا می‌خواهد؛ منی گرسنه نان می‌خواهم»

هشدار شهردار میمنه به دست‌فروشان؛ اموال تان را اگر از جاده‌ها برندارید مجازات می‌شوید

شهرداری میمنه در مکتوبی که آن را والی ولایت، ریاست استخبارات، فرماندهی پولیس، ریاست محیط زیست و ریاست صحت عامه فاریاب نیز تأیید کرده‌اند، به دکانداران و دست‌فروشان هشدار داده که اگر اموال شان را از روی جاده‌ها، پیش‌ روی دکان‌ها و اطراف پارک شهرداری میمنه که بیشترین دست‌فروشان را دارد جمع‌آوری نکنند از سوی حکومت طالبان مجازات می‌شوند.

این مکتوب شهردار واکنش‌های مردمان فقیر و دست‌فروشان را برانگیخته است. مردم از وضعیت اسف‌بار شان شکایت کرده و شهردار را متهم به زورگویی می‌کنند.

آنان وضعیت حاضر را شکننده دانسته می‌گویند که مردم فقیر و دست‌فروشان در وضعیت دشواری زندگی می‌کنند و با این وضع نباید حکومت بالای مردم فقیر زورگویی نموده و وادار به جمع‌آوری دست‌فروشی کنند.

جریان جمع‌آوری دست‌فروشان از جاده‌های شهر میمنه توسط هیأت توظیف.
جریان جمع‌آوری دست‌فروشان از جاده‌های شهر میمنه توسط هیأت توظیف.

حمیدالله، یک تن از دست‌فروشان شهر میمنه به روزنامه اطلاعات روز گفت که اقدام شهردار در شرایط حاضر نامناسب و به مثابه زورگویی و ظلم بالای مردمان فقیر است که باید در مکتوب صادرشده تجدید نظر صورت گیرد و از این اقدام نامناسب جلوگیری شود.

این باشنده‌ی فاریاب می‌گوید: «در حالی که دانشجوی دانشگاه می‌باشم، در عین حال دست‌فروشی نیز می‌کنم تا روزگار خانواده‌ی نُه نفری خود را تأمین کنم. در صورتی که حکومت به زور اموالم را از روی جاده بردارد مجبور هستم دست به خودکشی بزنم.»

وی می‌گوید: «شهردار شهر زیبا می‌خواهد اما منی گرسنه نان می‌خواهم نه شهر زیبا. در این شرایط گرسنگی من کجا بروم و به که شکایت کنم. مانند من هزاران تن در این شهر گرسنه هستند و از طریق دست‌فروشی لقمه‌نانی بدست می‌آورند.»

مهرالله، یکی دیگر از باشندگان فاریاب که در زمان حکومت جمهوریت کارهای برنایی می‌کرد، پس از حاکم شدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان کارش را از دست داده و با وضعیت دشوار دست‌فروشی می‌کند و زندگی‌اش را می‌گذراند.

وی می‌گوید که اکنون از دکانداران بزرگ شهر میمنه اموال دست‌فروشی‌اش را قرض گرفته و به‌روی جاده‌های شهر دست‌فروشی می‌کند. اما طالبان با اقدام تازه‌ی‌شان می‌خواهند دست‌فروشی وی را نیز جمع‌آوری کنند که روزگار بدش را بدتر می‌کند.

این باشنده شهر میمنه می‌گوید: «۱۲ نفر نان‌خور دارم. همه‌چیز قیمت شده است. یک کارگر ۲۰۰ افغانی کار می‌کند اما یک کیلو گوشت ۴۰۰ افغانی است. مردم چیزی ندارند و شاروالی هم از یک طرف مردم را از جاده‌های شهر جمع می‌کند. مردم کجا بروند و چه کار بکنند. کارهای ساختمانی فلج شده و مردمان پولدار همه فرار کرده‌اند.»

در همین حال شماری از باشندگان فاریاب از کار شهردار به‌خاطر زیبایی شهر میمنه ستایش کرده‌اند و در صفحات اجتماعی نوشته‌اند که شهر میمنه خورد است و مردم به‌خاطر عبور و مرور با مشکلات روبه‌رو بودند که با اقدام تازه‌ای شهرداری میمنه، این شهر زیبا می‌شود و مشکلات عابرین نیز حل خواهند شد.

شماری از شهروندان شهر میمنه، مرکز فاریاب این اقدام شهرداری این ولایت را زورگویی می‌خوانند.
شماری از شهروندان شهر میمنه، مرکز فاریاب این اقدام شهرداری این ولایت را زورگویی می‌خوانند.

محب‌الله موفق، شهردار میمنه با تأیید مشکلات مردم می‌گوید که فقر در همه‌جا زیاد شده است و این سبب شده که دست‌فروشان نیز افزایش یابد؛ اما به‌خاطر حل مشکلات مردمان دیگر باید دست‌فروشان را از جاده‌ها بردارند.

محب‌الله موفق، شهردار میمنه.
محب‌الله موفق، شهردار میمنه.

آقای موفق می‌گوید که مکانی به‌نام بازار ارزان‌قیمت ایجاد کرده و همه‌ی دست‌فروشان را در آن مکان انتقال می‌دهند که مشکلات دست‌فروشان و عابرین تا اندازه‌ی حل خواهد شد.

شهردار میمنه می‌افزاید که قبلا نیز قصابان و راهنماهایی معاملاتی را از جاده‌ها برداشته و در جاهای مناسبی انتقال داده‌اند و دست‌فروشان را نیز می‌خواهند به جاهای مناسب انتقال دهند.

پس از حاکم شدن طالبان در کشور فقر و بیچارگی افزایش یافته است و نهادهای بین‌المللی نیز بارها هشدار داده‌اند که مردم افغانستان در حالت بدی زندگی قرار دارند؛ اما در کنار این همه مشکلات، جمع‌آوری دست‌فروشان از روی جاده‌ها مشکلات دیگری است که بالای مردم فقیر فاریاب افزوده شده است.