دو پایگاه‌ بزرگ نظامی بریتانیا و امریکا به نیروهای امنیتی واگذار شدند

اطلاعات روز: آخرین پایگاه نظامی بریتانیا (باسشن) در ولایت هلمند در جنوب کشور به نیروهای امنیتی واگذار شده است. باسشن از بزرگ‌ترین پایگاه‌های خارجی با فرودگاه مجهز نظامی و شفاخانه است. در کنار این، پایگاه نظامی امریکا (لیدرنک) نیز به سربازان افغان واگذار شده است. لیدرنک در کنار پایگاه نظامی باسشن در هلمند قرار دارد.

در مراسم واگذاری پایگاه بریتانیایی باسشن و پایگاه امریکایی لیدرنک امریکایی به نیروهای امنیتی افغان، سربازان هر سه کشور به رسم تعظیم کنار هم قرار گرفته‌اند و سرود ملی هرسه کشور نواخته شده است. امریکا و بریتانیا در 13 سال گذشته در نبرد با شورشیان داخلی و خارجی در کشور نقش عمده و فعال داشته‌اند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، در این نبرد ۴۵۳ سرباز بریتانیایی و 2349 نظامی امریکا کشته شده‌اند. از سال ۲۰۰۱ تا حال بیش از ۱۴۰ هزار نیروی بریتانیایی در کشور مأموریت اجرا کرده‌اند. جنگ افغانستان برای بریتانیا ۱۹ میلیارد پوند هزینه برداشته است. سال ۲۰۰۹ برای سربازان بریتانیایی با ۱۰۸ کشته، خونین‌ترین سال بوده است.

قرار است ۵۰۰ عضو سرویس خدماتی بریتانیا برای مشوره‌دهی به نیروهای افغان پس از ۲۰۱۴ در کشور باقی بمانند. امریکا نیز در نظر دارد که پس از پایان سال روان، در حدود 9800 سرباز‌ش را در کشور برای مشوره‌دهی نیروهای امنیتی و تأمین امنیت نمایندگی‌هایش در کشور باقی بگذارد.

انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی کشور نیز در حال تکمیل شدن است. با این وجود، سال 2015 برای نیروهای امنیتی کشور سال آزمون خواهد بود؛ زیرا پس از حدود سیزده سال نبرد با شورشیان، برای اولین بار باید در برابر شورشیان طالبان داخلی و پاکستانی، به‌شمول گروه‌های تروریستی طیبه و چچن به تنهایی بجنگند.

مجموع نیروهای امنیتی کشور به بیش از 300 هزار نفر می‌رسند؛ اما آنان برای مبارزه با این گروه‌های تروریستی با کمبود تجهیزات نظامی سنگین و نبود هواپیماهای جنگی مواجه‌ اند. تهدیدها علیه نیروهای امنیتی کشور پیوسته در حال افزایش بوده و تنها در هفت ماه اول سال روان، بیش از چهار هزار سرباز کشور کشته شده‌اند.

با این حال، مقام‌های حکومتی، شماری از نمایندگان شورای ملی، کارشناسان مسایل نظامی و مردم از امریکا و کشورهای اروپایی تقاضا دارند، نیروهای امنیتی کشور را با سلاح‌های سنگین تجهیز کنند؛ زیرا افغانستان پیمان امنیتی با امریکا و ناتو را به امضا رسانده است. امضای این پیمان‌ها از شرایط امریکا و ناتو برای تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی بودند.