Photo: via Khama

جسد یک فرمانده‌ حزب جمعیت در سمنگان پیدا شد

منابع محلی در ولایت سمنگان می‌گویند که جسد یک فرمانده‌ حزب جمعیت اسلامی در ولسوالی حضرت‌سلطان این ولایت پیدا شده است.

این فرد «سلیم» نام داشته و افراد نزدیک به عطامحمد نور، والی پیشین بلخ بوده است. جسد او روز پنج‌شنبه (۳ سنبله) از روستای «تیخونک» ولسوالی حضرت‌‌سلطان یافت شده است.

یک منبع در سمنگان به روزنامه اطلاعات روز گفت که فرمانده سلیم، باشنده اصلی روستای «گذه‌بیکا» بوده و در حکومت پیشین مسئولیت رسمی نداشته است. تاکنون چگونگی و انگیزه‌ی قتل او روشن نیست.

اما یک منبع دیگر که خواست هویت‌اش فاش نشود، افزود که سلیم حدود یک ماه پیش از سوی طالبان بازداشت شده بود و تا امروز از سرنوشت‌اش خبری نبود.

به گفته‌ منبع، این فرمانده توسط طالبان کشته شده است.

در عین حال، برخی منابع دیگر می‌گویند که سلیم با محمدآصف، از سناتوران پیشین ولایت سمنگان خصومت داشته و ممکن است محمدآصف در این قتل دست داشته باشد.

با این همه مسئولان محلی طالبان تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند. نزدیکان فرمانده سلیم نیز به رسانه‌ها چیزی نمی‌گویند.

طی دو روز اخیر این دومین مورد از قتل فرماندهان پیشین نظامی در سمنگان است.

دیروز نیز قاری قدیر، آمر امنیت پیشین فرماندهی امنیه‌ ولسوالی خُلم ولایت سمنگان پس از رهایی از بند طالبان، کشته شده است. ادعا می‌شود که طالبان این نظامی را هم به قتل رسانده‌اند.

افزون بر این، منابع محلی در ولسوالی ورسج تخار می‌گویند که طالبان یک نظامی پیشین را در مقابل چشمان خانواده‌اش تیرباران کرده‌اند.

این نظامی پیشین نظام‌الدین نام داشته و باشنده روستای خانقاه ولسوالی ورسج ولایت تخار بوده است. او در حکومت پیشین در بلخ وظیفه داشته است.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که نظام‌الدین سه‌شنبه‌شب (۱ سنبله)، حوالی ساعت ۹:۰۰، زمانی که با خانواده‌اش از شهر مزار شریف به‌سوی خانه‌‌ی خود در حرکت بود، در ساحه‌ پل «آب ترشت» ورسج، کشته شده است.

طالبان در حالی که عفو عمومی اعلام کرده، اما بارها نظامیان پیشین را بازداشت و در برخی موارد شکنجه و به قتل رسانده‌اند.