برای گسترش روابط تجاری، بیش از 200 تاجر افغان و امریکایی گردهم می‌آیند

اطلاعات روز: قرار است بیش از 200 تاجر و سرمایه‌گذار افغانستان و امریکا برای گسترش روابط تجاری دو کشور در دهمین نشست «تواصل تجارتی افغانستان-امریکا» در واشنگتن اشتراک کنند. این نشست دو روزه به تاریخ 18 قوس سال روان در واشنگتن برگزار خواهد شد و در آن روی گسترش روابط تجاری دو کشور بحث می‌شود.

نشست مقدماتى براى دهمين نشست تواصل تجارتى افغانستان-امريکا دیروز در کابل برگزار شد و در این نشست در مورد نشست ذکر شده به سرمایه‌گذاران کشور معلومات ارائه شد. در این نشست نظريات سرمايه‌گذاران افغان، براى هرچه بهتر برگزار شدن نشست تواصل تجارتی افغانستان-امریکا نیز جمع‌آورى شدند.

نُه نشست قبلی «تواصل تجارتی افغانستان- امریکا» از سال ٢٠٠٣ بدین‌سو در امریکا برگزار شده‌اند. این نشست‌ها برای بهبود روابط تجاری افغانستان و امریکا، با اهمیت خوانده شده‌اند. عبدالقدير بهمن، معاون هيأت عامل اتاق تجارت و صنايع دیروز در حاشیه‌ی نشست ابتدایی «تواصل تجارتی افغانستان-امریکا» روابط تجاری دو کشور را خوب خواند.

او در ادامه گفت که اکثر سرمايه‌گذارى‌هاى مشترک افغانستان-امريکا در کشور، نتیجه‌ی 9 نشست «تواصل تجارتی افغانستان-امریکا» بوده است. او افزود که در نشست دهم «تواصل تجارتی افغانستان-امریکا» به سرمايه‌گذاران کشور اجازه داده می‌شود تا با جانب امریکا قراردادهای مشترک را به امضا برسانند.

نشست تواصل تجارتى افغانستان-امریکا،‎ سالانه با همکاری مشترک اتاق تجارت و صنایع کشور و اتاق تجارت افغان‌های مقیم امریکا، برگزار می‌شود. نعيم ياسين، رييس اتحاديه‌ی شرکت‌هاى ساختمانى دیروز گفت که در نهمين نشست این سلسله نشست‌ها، برخى از شرکت‌هاى ساختمانى افغان با شرکت‌هاى بزرگ ساختمانى امريکايى، قراردادهایی را به امضا رساندند. این در حالی است که اکنون کشور با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است.

به نظر می‌رسد تا کنون چنین نشست‌هایی برای رشد اقتصادی در کشور چندان مؤثریت نداشته؛ اما انتظار می‌رود که دهمین نشست «تواصل تجارتی افغانستان-امریکا» برای رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری تاجران خارجی، به‌ویژه امریکا در بخش‌های مختلف، از جمله استخراج معادن جلب شود.

آغاز دور جدید تجاری

محمدحسين فهيم، رييس عمومى اتاق تجارت و صنايع کشور، دهمين نشست «تواصل تجارتی افغانستان-امریکا» را برای افزایش روابط تجاری دو کشور یک دور جدید خواند و تأکید کرد که از این طريق توجه‌ تاجران و سرمايه‌گذاران امريکایی برای افزایش سرمايه‌گذارى‌ در کشور جلب خواهد شد.

او در ادامه تشکیل حکومت وحدت ملی و امضاى قرارداد امنيتى ميان افغانستان و امريکا را برای کشور مهم خواند. فهیم گفت که این تحول‌ها نشانگر ادامه‌ی دوستی میان افغانستان و امریکا است: «دور جديد همکارى‌ها بین افغانستان و امریکا آغاز شده و انتظار مى‌رود که تمرکز بيش‌تر روى همکارى‌هاى اقتصادى شود».

دان ريتر، رييس عامل اتاق تجارت امريکا-افغان نیز در باره‌ی دهمين نشست «تواصل تجارتى افغانستان و امريکا» گفت که رییس جمهور جدید افغانستان خواستار توجه بيش‌تر به بخش اقتصادى و جلب سرمايه‌گذارى‌ها دارد. سرمايه‌گذاران امريکايى نيز علاقه‌مند سرمايه‌گذارى مشترک با سرمايه‌گذاران افغانی است.