دوام حمایت‌های واشنگتن از کابل بی‌قید و شرط نیست

دوام حمایت‌های واشنگتن از کابل بی‌قید و شرط نیست

با پایان سفر هیأت بلندبالای افغانستان به واشنگتن، حکومت افغانستان مانور رسانه‌ای سهمگینی از این سفر روی دست گرفت. شبکه‌ی وسیعی از سخن‌گویان، مقامات سیاسی و آدرس‌های رسمی نهادهای دولتی در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون ملی افغانستان، این سفر را آغاز فصل جدیدی از مناسبات و روابط استراتژیک کابل-واشنگتن پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان تفسیر کردند.

هرچند که کمک‌های مالی، سیاسی و نظامی ایالات متحده به دولت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از کشور، پیش از سفر هیأت افغانستان اعلام و تثبیت شده بود اما دولت افغانستان سعی کرد چنین بنمایاند که سفر رییس‌جمهور غنی به واشنگتن، دوام کمک‌های ایالات متحده از دولت افغانستان را تثبیت کرد.

اعلام تعهد ایالات متحده به دوام حمایت‌هایش از نیروهای امنیتی ملی افغانستان، کمک‌های انکشافی و حقوق بشری و حمایت دوامدار از حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها در کشور، پشتوانه‌ی بزرگی برای افغانستان است. باوصف آن‌که نیروهای خارجی، به‌شمول نیروهای رزمی ایالات متحده، از افغانستان خارج خواهند شد اما مناسبات میان دو کشور و حمایت‌های واشنگتن از کابل به پیمانه‌ی چشم‌گیری ادامه خواهد یافت.

باوصف خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کابل همچنان در صدر فهرست دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی ایالات متحده قرار دارد. تنها نیروهای امنیتی افغانستان در سال جاری میلادی ۳ میلیارد دالر از ایالات متحده دریافت می‌کند. برای سال ۲۰۲۲، این کمک‌ها ۳۰۰ میلیون دالر افزایش خواهد داشت. اگر کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های توسعه‌ای و دیگر کمک‌های مالی ایالات متحده به سکتورهای مختلف دولت افغانستان را نیز اضافه کنیم، این کمک‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود ۵ میلیارد دالر خواهد رسید. به این ترتیب افغانستان با فاصله‌ی بسیار زیاد (نسبت به کشور دوم) در صدر کشورهایی قرار می‌گیرد که کمک‌های مالی از طرف واشنگتن دریافت می‌کنند.

میزان کمک‌های دریافتی افغانستان از ایالات متحده در سال جاری و سال آینده، نشانگر وسعت روابط میان دو کشور است. با این وصف، کمک‌های ایالات متحده به افغانستان، آن‌قدر هم که تصور می‌شود، بدون حساب و کتاب و سخاوتمندانه نیست.

عبدالله عبدالله، تنها عضو هیأت بلندبالای افغانستان در سفر به واشنگتن بود که به صراحت اعلام کرد کمک‌های ایالات متحده و دیگر شرکای غربی کشور، مشروط به ایجاد اجماع سیاسی و ملی در وضعیت کنونی و تأکید بر مبازره‌ی جدی و قاطعانه با فساد اداری است. آقای عبدالله به صراحت از میزان تأکید مقامات امریکایی و مشخصا جو بایدن بر ضرورت تعهد قاطعانه‌ی افغانستان به ایجاد اجماع و مبارزه با فساد اداری در بدل دریافت کمک‌های مالی این کشور پرده برداشت.

بنابراین، به همان میزان که دوام کمک‌های ایالات متحده به افغانستان برای نظام تعیین‌کننده و حیاتی است، از سوی دیگر، در صورت برآورده‌نشدن مطالبات و شروط پیشنهادی امریکایی‌ها، ممکن است این کمک‌ها و فصل جدیدی از روابط استراتژیک میان دو کشور که حلقه‌ی سیاسی رییس‌جمهور غنی سعی در برجسته‌کردن و تبلیغ آن دارد، خدشه‌دار شود.

عبدالله عبدالله گفت امریکایی‌ها در دیدارشان با هیأت افغانستان به صراحت گفتند افغان‌ها باید کمک‌ کنند تا زمینه‌ی کمک‌کردن ایالات متحده و دیگر شرکای غربی افغانستان به آن‌ها فراهم شود. او در توضیح این سخن ادامه داد که افغان‌ها باید شرایط دریافت و دوام این کمک‌ها را، که ایجاد اجماع و مبارزه‌ی قاطعانه با فساد اداری است، فراهم کنند.

به این ترتیب، اگر دوام کمک‌های ایالات متحده به افغانستان را سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده‌ی آینده و سرنوشت بدانیم، ایجاد اجماع سیاسی فراگیر و مبارزه‌ی قاطعانه با فساد اداری توسط دولت افغانستان شروط دریافت و دوام این کمک‌هاست. به عبارت دیگر، خلق اجماع فراگیر و ملی و مبارزه با فساد، تعیین‌کننده‌ی آینده‌ی افغانستان در سال‌های پیش‌رو و چگونگی رقم‌خوردن سرنوشت کشور خواهد بود.