افراد دارای معلولیت در تخار: برخورد طالبان تبعیض‌آمیز است

شماری از افراد دارای معلولیت در ولایت تخار از عدم پرداخت معاش و امتیازشان انتقاد دارند. آنان در عین حال می‌گویند که مسئولان طالبان میان معلولان جنگی تبعیض قابل هستند.

فیض‌الله، ساکن مرکز ولسوالی خواجه‌غار می‌گوید که پس از سقوط حکومت پیشین و حاکمیت طالبان، هیچ‌گونه معاش و امتیازی دریافت نکرده‌ است.

نورمحمد، از روستای خانقاه ولسوالی چال نیز اظهارات مشابه را مطرح می‌کند و می‌گوید که با پرداخت کرایه موتر به شهر تالقان می‌آید؛ اما نمی‌تواند معاش‌اش را اخذ کند.

آنان می‌گویند که مسئولان طالبان میان افراد دارای معلولیت خود این گروه و معلولان جنگی حکومت پیشین تبعیض قایل هستند. همزمان منابع دیگر نیز می‌گویند که طالبان طرزالعمل معاش و امتیازات افراد دارای معلولیت را یکسان تطبیق نمی‌کنند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که براساس لایحه‌ی جدید درباره‌ی حقوق افراد دارای معلولیت که از سوی طالبان تهیه شده، فردی دارای معلولیتی که یکی از اعضای بدن‌شان آسیب دیده، سالانه مستحق ۳۰ هزار افغانی است. همچنین اگر معلولیت فرد جدی باشد، ۶۰ تا ۹۰ هزار افغانی سالانه دریافت خواهد کرد.

اما یک منبع ادعا دارد که طالبان این طرزالعمل را یکسان تطبیق نکرده و برای افراد دارای معلولیت پشتون‌تبار و افراد نزدیک به خودشان، بدون در نظر گرفتن وضعیت معلولیت، حقوق بیشتر می‌پردازند.

اسنادی بدست اطلاعات روز رسیده نیز نشان می‌دهد که شایسته‌گل، از افراد دارای معلولیت وابسته به طالبان، در حالی که سالانه مستحق ۳۰ هزار افغانی است؛ اما او ۹۰ هزار افغانی دریافت کرده است.

مولوی انعام‌الله، سخن‌گوی والی طالبان در ولایت تخار اما می‌گوید که امتیاز دارای معلولیت یکسان است. او علت پرداخت نشدن معاش شماری از دارای معلولیت را نبود بودجه در سال جاری خورشیدی خواند.

در برخی از ولایت‌های دیگر نیز بازنشستگان و افراد دارای معلولیت از عدم پرداخت حقوق و امتیازشان شاکی هستند.