توماس وِست، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان
عکس: آرشیف

نماینده ویژه‌ی امریکا خواستار محاکمه عاملان حمله به مسجدی در هرات شد

توماس وِست، نماینده ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان در واکنش به انفجار مرگ‌بار در مسجدی در هرات، گفته است که عاملان این حمله باید بدست عدالت سپرده شوند.

چاشت دیروز (جمعه، ۱۱ سنبله)، انفجاری در مسجد جامع گازرگاه هرات رخ داد. در این انفجار مولوی مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب این مسجد و از حامیان طالبان با ۱۷ نمازگزار کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وِست بامداد امروز در توییتی این حمله را محکوم و با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده است.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز حمله دیروز به مسجد گازرگاه هرات را محکوم کرده و گفته است که حملات علیه غیرنظامیان باید متوقف شوند.

مسئولیت حمله دیروز را تاکنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

طالبان به‌گونه‌ی ضمنی این حمله را به داعش نسبت داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در توضیحاتی گفته است که دو روز پیش، یک گروه چهار نفری به سرکردگی شخص مشهور تکفیری به‌نام «ملا عیسی» که مسئولیت ترور مجیب‌الرحمن انصاری را بر عهده داشت، کشته شد.

مجاهد نوشته است که ملا عیسی قومندان «خوارج» هرات بود.

او علاوه کرده که یک داعشی، مشهور به «دین‌محمد» که مسئولیت ترور علما در غرب کشور را به دوش داشت و مسئول داعشی‌ها در ولایت فراه بود نیز روز گذشته در طی یک سلسله عملیات در فراه کشته شده است.

سخن‌گوی طالبان اضافه کرده است که علما پیوند دینیِ گسترده، دوامدار و عمیق با مردم دارند؛ تا آنان «از احتیاط لازم کار نگیرند، جلوگیری از همچو حملات کار مشکلی است».

مولوی انصاری که بود؟
مولوی مجیب‌الرحمان انصاری، ملا امام مسجد گازرگاه شریف در هرات بود. او از حامیان اصلی قدرت گرفتن طالبان بود و حتا مدعی دیدار با ملا هبت‌الله آخوندزاده نیز شده بود.

او دیدگاه افراطی در مورد نحوه پوشش زنان داشت و هرازگاهی اقدام به موضع‌گیری در این مورد می‌کرد. او از ملاهای تندروی شناخته می‌شد که اظهاراتش در زمان حکومت پیشین بارها واکنش‌برانگیز شده بود.

انصاری در ماه حوت ۱۳۹۹ خورشیدی در اظهاراتی گفته بود هرکس که از نظام [جمهوری] حمایت کند، مرتکب گناه کبیره شده است. او همچنان گفته بود که علمای دینی که نظام کنونی را تأیید می‌کنند، از جمله علمای یهود و نصارا هستند.

مجیب‌الرحمان انصاری در گردهمایی بزرگ علما و بزرگان قومی حامی طالبان که در تاریخ نهم سرطان امسال در خیمه لویه جرگه در کابل برگزار شده بود، نیز گفته بود کسی که در برابر حکومت طالبان سر بلند کند باید گردن زده شود.

او طی هفته‌ی اخیر، دومین مبلغ طالبان است که در مسجد کشته شده است.