سیگار: بازسازی زندان پل‌چرخی نیمه‌کاره رها شده است

اطلاعات روز: اداره‌ی بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارش تازه‌ا‌ی اعلام کرد که بازسازی زندان  پل‌چرخی کابل نیمه‌کاره رها شده است. این اداره، وزارت خارجه‌ی امریکا و یک شرکت افغانی را در مورد بازسازی زندان پل‌چرخی کابل متهم به سهل‌انگاری کرده است.

زندان پل‌چرخی یکی از بزرگ‌ترین زندان‌‌‌های کشور است. پنج سال قبل امریکا و شرکت ساختمانی الوطن قراردادی را به هزینه‌ی بیش از 20 میلیون دالر برای بازسازی این زندان امضا کردند. سیگار می‌گوید، اکنون امریکا 91 درصد این مبلغ پول را برای بازسازی زندان پل‌چرخی پرداخته؛ اما هنوز نیمی از کار باقی مانده است.

اداره‌ی سیگار می‌گوید، ۱۸.۵ میلیون دالر برای بازسازی زندان پل‌چرخی مصرف شده؛ اما وزارت خارجه‌ی امریکا کار را متوقف کرده است. بر اساس گزارش، این زندان در بخش‌هایی بازسازی شده،‌ اما در این بازسازی از مواد ساختمانی بی‌کیفیت و نامناسب کار گرفته شده است؛ یعنی برخلاف متن قرارداد بازسازی این زندان عمل شده است.

این اداره‌ به عنوان نمونه به یک تخطی اشاره کرده است: «قرار بود سقف چوبی زندان پل‌چرخی کاملاً با سقف تازه و فلزی عوض شود، اما این کار نشده است». سیگار می‌گوید، مشکلات قرارداد بازسازی زندان پل‌چرخی تنها منحصر به شرکت پیمان‌کار افغانی نیست؛ بلکه وزارت خارجه‌ی امریکا نیز در انجام وظایفش در این زمنیه کوتاهی کرده است.

بر اساس معلومات سیگار، قرار بود وزارت خارجه‌ی امریکا بر این پروژه نظارت کند؛ اما این وظیفه‌‌ را به گونه‌ی درست انجام نداده است. زندان پل‌چرخی در سال ۱۹۷۳ در کابل ساخته شد تا حدود ۵۰۰۰ زندانی را در خود جای دهد؛ اما در حال حاضر بیش از این تعداد در این زندان به‌سر می‌برند.

بر اساس معلومات سیگار، اکنون ۷۴۰۰ زندانی در زندان پل‌چرخی زندانی اند و شماری از آنان به دلیل نبود جای، در راهروهای این زندان می‌خوابند. سیگار از وزیر خارجه‌ی امریکا تقاضا کرده تا برای بررسی نقض قرارداد، از سوی پیمانکار افغانی، هیأتی را برای از سرگیری عملیات بازسازی این زندان موظف کند. حکومت در مورد این گزارش هنوز واکنش نشان نداده است.