اطلاعات روز

کاهش توانایی اطلاعاتی امریکا در افغانستان؛ جنرال بازنشسته امریکایی هشدار داد

فرانک مک کنزی، فرمانده پیشین سنتکام در مورد آنچه که به نظر او کاهش توانایی اطلاعاتی امریکا در افغانستان پس از خروج از این کشور است، هشدار داده است.

به گزارش د هیل، او روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۰ سنبله) در یک‌ گفت‌وگوی رسانه‌ای به‌مناسبت بیست‌ویکمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر گفته است: «من فکر می‌کنم که ما در حال حاضر توانایی بسیار بسیار محدودی برای نظارت از افغانستان داریم.»

او افزوده است که امریکا دو یا سه درصد از توانایی‌های اطلاعاتی که قبل از عقب‌نشینی داشت، در حال حاضر دارد.

مک‌ کنزی که فرماندهی مرکزی ایالات متحده را رهبری می‌کرد، در ماه اپریل، ماه‌ها پس از خروج ایالات متحده از افغانستان از وظیفه بازنشسته شد.

مک‌ کنزی می‌گوید که به دولت بایدن درباره‌ی خروج کامل از افغانستان هشدار داده بود و خواستار حفظ دو هزار و ۵۰۰ نیرو بود.

او در گفت‌وگوی تازه‌ی خود در پاسخ به این پرسش که چرا زمانی که بایدن عقب‌نشینی کامل را دنبال کرد استعفا نداد، گفت که انجام این کار سیگنال بسیار بدی را ارسال می‌کرد.

مک‌ کنزی گفته است: «زمانی که رهبری غیرنظامی تصمیمی می‌گیرد، حتا اگر من با آن تصمیم مخالف باشم، مسئولیت اخلاقی من است که آن دستور را اجرا کنم. استعفا در تاریخ نیست، کاری نیست که ما افسران معمولا انجام داده‌ایم.»

دولت بایدن تأکید دارد که حمله هواپیمای بدون سرنشین که ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در اواخر جولای کشت، اثبات می‌کند که ایالات متحده می‌تواند حتا بدون نیروهای مستقر در افغانستان به مبارزه با تروریسم ادامه دهد.

در این زمینه مک‌ کنزی خاطرنشان کرده است که الظواهری در مرکز شهر کابل کشته شده است و این امر روشن می‌کند که طالبان در عملی ساختن قول خود ناتوانی دارند.

طالبان به امریکا تعهد داده‌اند که رابطه خود را با القاعده قطع کنند و به گروه‌های تروریستی در افغانستان اجازه فعالیت ندهند.

کشته‌شدن رهبر القاعده در قلب کابل این تعهد امریکا را با پرسش مواجه کرد.