منازعه کوچی و مردم

منازعه کوچی‌ها و ده‌‌نشینان در تخار؛ طالبان برای پایان درگیری از دو طرف تعهد گرفته‌اند

مسئولان محلی طالبان در تخار می‌گویند که برای حل منازعه کوچی‌ها و اهالی بومی ولسوالی خواجه بهاءالدین، یک هیأت به این ولسوالی فرستاده‌اند.

گفته می‌شود که در یک ماه گذشته، صدها خانواده کوچی از ولایت‌های جنوبی و وزیرستان شمالی پاکستان به روستاهای شورتوغی، مهاجرقشلاق و گلبهار ولسوالی خواجه بهاءالدین آمده‌اند. این کوچی‌ها ادعای مالکیت بر خانه‌ و زمین ساکنان بومی خواجه بهاءالدین را دارند.

طی روزهای اخیر میان کوچی‌ها و اهالی روستاها درگیری خونین صورت گرفته است. به‌گفته ساکنان محل، کوچی‌ها برای مدتی خانه‌های‌شان را غصب کرده و آنان مجبور به کوچ شده بودند؛ اما آنان دوباره توانسته‌اند که خانه‌های‌شان را پس بگیرند.

منابع در تخار می‌گویند که محمدکاظم طارق، معاون طالبان برای تخار با شماری از مسئولان دیگر این گروه برای پایان درگیری میان ده‌نشینان و کوچی‌ها به ولسوالی خواجه‌ بهاءالدین سفر کرده‌اند. این هیأت به دو طرف درگیر گفته است که نباید به منازعه بر سر زمین در این ولسوالی «رنگ قومی و منطقه‌ای» داده شود.

مسئولان طالبان گفته‌اند که فیصله نهایی به نفع طرفی است که مالکیت دارند.

محب‌الله نیک‌زاد، سخن‌گوی والی طالبان در تخار نیز می‌گوید که مسئولان این گروه از طرف‌های درگیر تعهد گرفته که تا دعوی فیصله نشده از ادامه‌ی درگیری خودداری کنند.

امسال شماری از ولایت‌های دیگر نیز گواه منازعه کوچی‌ها و ساکنان بومی محل بوده‌اند. گفته می‌شود که طالبان در این منازعات از کوچی‌ها حمایت می‌کنند.