اطلاعات روز

امریکا ده‌ها هواپیمای ارتش پیشین افغانستان را به ازبیکستان و تاجیکستان می‌دهد

رسانه امریکایی گزارش داده‌اند که امریکا هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان را که در تاجیکستان و ازبیکستان اند، در ازای یک توافق «غیررسمی» امنیتی در زمینه امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم به این دو کشور می‌دهد.

نشریه پولیتیکو به نقل از دو منبع امریکایی نوشته است که ایالات متحده در حال مذاکره با ازبیکستان و تاجیکستان برای معامله نزدیک به ۵۰ هواپیمای نظامی است.

این هواپیماها پس از سقوط کابل بدست طالبان توسط خلبان‌های حکومت پیشین به این کشورهای آسیای مرکزی انتقال داده شده‌اند.

یک مقام امریکایی گفته است که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای ارزیابی این هواپیماها است تا ببیند آیا آن‌ها قابل پرواز هستند یا خیر.

این مقام گفته است که هدف ارائه تعدادی هواپیما به دولت‌های ازبیکستان و تاجیکستان در ازای یک توافق غیررسمی برای «تعمیق روابط امنیتی ما» در زمینه امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم است.

به‌گفته او، این معامله می‌تواند شامل افزایش اشتراک اطلاعات یا هم در طولانی‌مدت، ایجاد یک پست منطقه‌ای برای نظارت از فعالیت تروریستی در افغانستان باشد.

سرنوشت هواپیماهای اهدایی ایالات متحده بیش از یک سال است که در ازبیکستان و تاجیکستان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

طالبان تأکید دارند که این هواپیماها دارایی افغانستان اند و باید بازگردانده شوند؛ اما مقامات ازبیکستان می‌گویند که این تجهیزات دارایی ایالات متحده هستند و بازگردانده نمی‌شوند.

پولیتیکو نوشته است که در پشت صحنه، مقامات امریكا بی‌سروصدا در تلاشند تا از این هواپیماها به‌عنوان اهرم فشار استفاده كنند تا جای خود را در منطقه‌ای که ارتش امریکا در زمین حضور ندارد، بدست آورد.