عکس: ارسالی

محدودیت بر واردات دارو؛ بهای دارو در بلخ ۴۰ درصد افزایش یافته است

اتحادیه داروفروشان در بلخ می‌گوید که به‌دلیل محدودیت در واردات دارو، نرخ دارو ۴۰ درصد افزایش یافته است.

محمدشعیب صافی، مسئول این اتحادیه گفت که تعرفه‌های بلند گمرکی و بندش راه‌ها چالش‌های سد راه واردات دارو است.

برخی از داروفروشان در بلخ خواستار فراهم‌سازی فرصت‌های مناسب جهت واردات دارو به کشور هستند.

آنان می‌گویند که در حال حاضر به بهای دارو از ۲۰ الی ۱۵۰ افغانی افزایش آمده است.

احمدسیر اکرام، یکی از داروفروشان در بلخ می‌گوید: «نرخ دارو به‌صورت عمومی بلند شده است. یک قوتی سیتون قبلا ۱۳۰ افغانی بود اما اکنون قیمت آن ۲۵۰ افغانی شده و در بهای یک پیچکاری سفتراکسون نیز ۲۰ افغانی افزایش آمده است.»

اکبر، یکی دیگر از داروفروشان می‌گوید که بهای داروی ترکی و ایرانی سرسام‌آور است.

او می‌گوید که یک تخته داروی «سفیسکیم» پیش از این ۳۵ افغانی بود اما حالا ۹۰ افغانی شده است.

در همین حال ساکنان بلخ می‌گویند این روزها بهای دارو در بازارها به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافته و آنان توانایی فراهم‌سازی داروی بیماران‌شان را ندارند.

حمید‌الله، یکی از ساکنان بلخ با ابراز نگرانی از بلند رفتن نرخ دارو در شرایط بد اقتصادی و میزان بلند بیکاری در کشور، خواستار کنترل بازار از سوی حکومت سرپرست طالبان است.

حمیدالله می‌گوید: «در گذشته یک پیچکاری ۲۰ افغانی بود اما فعلا ۱۰۰ افغانی شده، مردم بیکار هستند، مشکلات اقتصادی دارند و نمی‌توانند با این نرخ دارو خرید کنند.»

با این حال اما مسئول بخش بررسی و قوانین صحت عامه‌ بلخ هرچند از کنترل بازار سخن می‌زند؛ اما دلیل بلند رفتن نرخ دارو را واردات داروی با کیفیت و جلوگیری از قاچاق داروی غیرقانونی می‌داند.

جاوید سراجی، مسئول بررسی و قوانین صحت عامه‌ بلخ، می‌افزاید: «در گذشته برای این‌که داروی غیرقانونی و بی‌کیفیت وارد افغانستان می‌شد نرخ آن ارزان بود اما فعلا جلوی واردات داروی بی‌کیفیت گرفته شده است.»

افغانستان از جمله کشورهای به‌شمار می‌رود که ۹۵ درصد داروی مورد نیاز خود را از بیرون از کشور تهیه می‌کند و تنها فیصدی کمی که در کشور تولید می‌شود نیز با کمبود مواد خام مواجه است.