Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
تلویزیون دیجیتالی «Sicht TV» برای فارسی‌زبانان اروپا به نشراتش آغاز کرد
Sicht TV

تلویزیون دیجیتالی «Sicht TV» برای فارسی‌زبانان اروپا به نشراتش آغاز کرد

همزمان با روز جهانی دسترسی به اطلاعات، تلویزیون دیجیتالی «Sicht TV» برای فارسی‌زبانان آلمان و اروپا به نشراتش آغاز کرده است. این تلویزیون توسط سه خبرنگار افغانستانی مقیم آلمان تأسیس شده است و دفتر مرکزی آن در شهر هامبورگ آلمان موقعیت دارد.

اکبر رستمی، یکی از بنیان‌گذاران این تلویزیون در یک یادداشت در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که در این تلویزیون برنامه‌هایی با محتوای متنوع برای پناهندگان فارسی‌زبان در آلمان و اروپا ارایه می‌شود.

آقای رستمی نوشته است: «پناه‌جویان و مهاجران در کشورهای مختلف از حق دسترسی به اطلاعات برخوردار هستند و این حق به زبان آلمانی برای اکثریت به راحتی ممکن نیست، بناء «Sicht TV» با اطلاع‌رسانی دقیق و مسلکی این حق را تسهیل می‌کند.»

او همچنین نوشته است که آلمان کشور فرهنگ‌ها، زبان‌ها و ملیت‌های گوناگون است و اطلاع‌رسانی برای مهاجران به سایر زبان‌ها، از جمله فارسی با رویکرد مسلکی و متفاوت، یک نیاز است.

شرمیلا هاشمی، یکی دیگر از بنیان‌گذاران تلویزیون «Sicht TV» در یک نوار تصویری گفته است که این تلویزیون در نخست به زبان‌های فارسی و آلمانی نشرات دارد و نشرات بخش پشتوی آن بعدا آغاز خواهد شد.

رستمی در ادامه نوشته است: «اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع، استفاده از منابع معتبر، کار حرفه‌‌ای، بی‌طرفی و گردش آزاد اطلاعات از اهداف بنیادی این تلویزیون به شمار می‌رود.»

این در حالی است که پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، دسترسی به اطلاعات محدود شده و ده‌ها خبرنگار به خارج از کشور، از جمله آلمان پناهنده شده‌اند.

چندی پیش گروهی دیگری از خبرنگاران افغانستان در امریکا تلویزیونی را تحت نام «آمو» راه‌اندازی کرده بودند که نشرات آن به سه زبان (دری، پشتو و انگلیسی) در تاریخ دهم اسد سال جاری آغاز شد.