ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل
Richard Bennett

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل: حمله به آموزش هزاره‌ها و شیعیان باید پایان یابد

در ادامه‌ی واکنش‌ها به حمله بر مرکز آموزشی کاج در ساحه‌ی نقاش دشت برچی، از مربوطات حوزه‌ی سیزدهم امنیتی شهر کابل، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان آن‌را هولناک خوانده و محکوم کرده است.

آقای بنت در رشته‌تویتی، این حمله را تکرار حملات داعش در مکان‌های مشابه دانسته و نوشته است که حمله به آموزش هزاره‌ها و شیعیان باید پایان یابد. او تأکید کرده است: «حملات به آینده‌ی افغانستان را متوقف کنید، جنایات بین‌المللی را متوقف کنید.»

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل تصاویری از حضور دانش‌آموزان در صنف درسی مرکز آموزشی کاج قبل از انفجار را بازنشر کرده و نوشته است: «مرکز آموزشی قبل از حمله مملو از دانش‌آموزان مشتاقی که در انتظار اشتراک در امتحانات عملی خود هستند، پر از امید برای آینده‌ی روشن‌تر.»

ریچارد بنت در ادامه نوشته است که آینده‌ی افغانستان در گروی توقف جنایات بین‌المللی، پاسخ‌گویی عاملان [این گونه حملات] و آموزش جوانان است.

پیشتر دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، کرِن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی و طالبان نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن‌را محکوم کرده بودند.

این در حالی است که صبح امروز (جمعه، ۸ میزان) مرکز آموزشی کاج در دشت برچی شهر کابل هدف حمله‌ی مهاجمان انتحاری قرار گرفت. طالبان تلفات این حمله را ۱۹ کشته و ۲۷ زخمی اعلام کرده‌اند، اما منابع مردمی و شاهدان عینی می‌گویند که تلفات به مراتب بیشتر از آمار طالبان است. اطلاعات روز به‌‍صورت مستقلانه نتوانسته است آمار نهایی تلفات این حمله را تأیید کند.

این کورس قبلا با نام «موعود» فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نیز هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفته بود. در آن حمله حدود ۱۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر کشته و زخمی شدند.

منابع می‌گویند که مهاجمان نخست محافظان مرکز آموزشی کاج را هدف قرار داده و سپس وارد صنف شده‌اند. به‌گفته‌ی شاهدان عینی، انفجار در صف پیش‌روی در میان دختران صورت گرفته و به همین دلیل بیشتر قربانیان این رویداد دختران دانش‌آموز هستند.

مسئولیت این انفجار را تاکنون کسی به عهده نگرفته است.