عکس:@ARG_1880

حنفی به گزارشگر حقوق بشر: در سراسر افغانستان امنیت کامل تأمین است

در حالی‌که نزدیک به دو هفته قبل، غرب کابل گواه یک حمله انفجاری مرگ‌باری بود که دانش‌آموزان یک آموزشگاه را هدف قرار داد، مولای عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان به ریچارد بنت، گزارشگر حقوق‌ بشر سازمان ملل گفته است که امنیت در سراسر افغانستان تأمین است.

دفتر نخست‌وزیر طالبان اعلام کرده است که بنت امروز (سه‌شنبه، ۱۹ میزان) با مولوی عبدالسلام حنفی دیدار کرده است.

به نقل از خبرنامه این دفتر، بنت افزوده است که نقش او ارزیابی وضعیت حقوق بشری در افغانستان است: «می‌خواهم واقعیت‌ها را در این خصوص به‌گونه‌ی صادقانه گزارش دهم.»

در خبرنامه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده است که گزارشگر سازمان ملل با حنفی در رابطه به امنیت اهل هنود و دیگران، تعلیم دختران، حقوق زنان و فعالیت رسانه‌ها در افغانستان به تفصیل صحبت کرده و گفته که «ما حاضریم در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشری همکاری و مشورت دهیم».

به نقل از خبرنامه، گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر در افغانستان از ایجاد کمیته‌ای در خصوص رسانه‌ها ابراز خرسندی کرده است.

مولوی عبدالسلام حنفی به ریچارد بنت گفته است که در جریان ۴۳ سال جنگ، بسیاری از موارد حقوق بشر نقض شده است. او در ادامه گفته است: «خوشبختانه اکنون در سراسر افغانستان امنیت کامل تأمین است و امارت اسلامی به حفاظت از جان، مال و آبروی همه‌ی شهروندان بدون تبعیض متعهد می‌باشد.»

معاون اداری نخست‌وزیر طالبان گفته است که امروز خبرها اکثرا شایعه‌های فیس‌بوکی‌اند. حنفی به بنت گفته است که او می‌تواند به گوشه و کنار افغانستان سفر و وضعیت را از نزدیک بررسی کند.

مولوی حنفی اضافه کرده است که به تمام میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی به شرط این‌که در مغایرت با اصول اسلامی و منافع ملی ما نباشد، متعهد است.

او افزوده است: «همه‌ی شهروندان ما در برگزاری مراسم شان آزاد می‌باشند و تأمین امنیت آنان را مسئولیت خویش می‌دانیم. ما متعهد به تأمین حقوق شرعی و اسلامی زنان هستیم و به تأمین آن کوشش می‌کنیم».

این دومین سفر بنت به افغانستان به‌عنوان گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل است.

او چندی پیش هنگام ارائه گزارش خود به شورای حقوق بشر درباره‌ وضعیت حقوق بشر در افغانستان هشدار داده بود.

بنت گفته بود که «افغان‌ها در یک بحران حقوق بشری گرفتار شده‌اند که به نظر می‌رسد جهان در رسیدگی به آن ناتوان است».

ریچارد بنت در نشست شورای حقوق بشر هشدار داده بود که هزاره‌ها و دیگر جوامع شیعه در افغانستان با حملاتی «سیستماتیک» روبه‌رو هستند که می‌تواند جنایت بین‌المللی باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش ریچارد بنت، گزاشگر ویژه‌ سازمان ملل در مورد حقوق بشر در افغانستان را «مغرضانه و به دور» از واقعیت‌ خوانده بود.

سفر تازه‌ی بنت به کابل در حالی انجام می‌شود که اخیرا در غرب این شهر یک آموزشگاه هدف حمله انتحاری قرار گرفت و حدود ۶۰ دانش‌آموز عمدتا دختر کشته شدند.

این حمله اعتراضات جهانی را در پی داشت و به‌گفته معترضان، هزاره‌ها در افغانستان با نسل‌کشی مواجه‌اند.