جسدهای افغان‌های‌ غرق شده در آب‌های ترکیه به کابل انتقال داده شدند

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرد که جسدهای ده افغان غرق شده در دریای ترکیه به کابل انتقال داده شده‌اند. احمد شکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت گفت که تمام این افراد باشندگان ولایت هرات بودند. مستغنی افزود که جسدهای این ده قربانی حوالی ساعت 11 روز شنبه‌ هفته‌ی روان توسط هواپیما از کابل به هرات انتقال داده ‌شدند.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور افزود که جسدهای این قربانیان در میدان هوایی هرات به خانواده‌های‌شان تسلیم داده شده‌اند. به تاریخ ۱۳ عقرب ماه جاری یک قایق حامل ۴۲ مهاجر کشور در تنگه‌ی بسفر ترکیه غرق شد. سرنشینان این قایق که کودکان و زنان نیز در میان آن‌ها بودند، قصد داشتند‌ از طریق ترکیه به کشور رومانی، عضو‌ اتحادیه‌ی اروپا بروند.

بر اساس معلومات وزارت خارجه، از مجموع سرنشینان قایق غرق شده، صرف شش پناه‌جوی افغان جان سالم به‌در برده و هنوز از سرنوشت یازده تن دیگر خبری نیست. سراج‌الحق سراج، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ گفت که دولت از حکومت ترکیه خواست تا جست‌‌وجو برای یافتن ۱۱ تن دیگر را ادامه دهد.

بر اساس معلومات وزارت خارجه‌، از مجموع 42 افغان غرق شده در دریای ترکیه، ۲۵ جسد پیدا شده و اکثرشان از ولایت‌های کابل و هرات‌ اند. مقام‌های این وزارت می‌گویند، چند نفر دیگر هویت‌شان از باشندگان ولایت‌های قندزو، بغلان، فاریاب و بامیان تشخیص داده شده است.

او در ادامه افزود، اقارب هشت قربانی از کشورهای ترکیه و امریکا به کنسول‌گری افغانستان در استانبول تماس گرفته و خواستار تأخیر در انتقال جسدهای بستگان‌شان شده‌اند: «آنان به مسئولان کنسول‌گری افغانستان در کشور ترکیه گفته‌اند، ما با هزینه‌ی خود جسدهای بستگان‌مان را به کابل انتقال می‌دهیم».