Photo:Via VOA

رینا امیری: گزارش‌های موثقی از اخراج دختران هزاره از خوابگاه‌ دانشگاه کابل وجود دارد

رینا امیری، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که گزارش‌های موثقی از اخراج دختران هزاره از خوابگاه‌ دانشگاه کابل توسط طالبان و به خطر انداختن آینده تحصیلی آنان وجود دارد.

او امروز (سه‌شنبه، ۳ عقرب) در رشته‌توییتی نوشته است که ۴۰۰ روز از زمانی که طالبان عملا دختران را از مکتب منع کرده‌اند، می‌گذرد.

امیری گفته که علاوه بر این، طالبان به‌طور فزاینده‌ای تحصیلات دانشگاهی را مختل می‌کنند و این کار بیشتر زنان و دختران هزاره را هدف قرار می‌دهد.

او نوشته است: «گزارش‌های موثقی از اخراج زنان هزاره از خوابگاه‌های دانشگاه کابل توسط طالبان، به خطر انداختن آینده تحصیلی آنان و گزارش‌هایی مبنی بر رویگردانی زنان از آزمون‌های ورودی [دانشگاه] وجود دارد که بسیار دشوار تلقی می‌شود».

امیری افزوده است که طالبان نمی‌توانند نیمی از جمعیت را از فرصت‌های تحصیلی و کاری انکار کنند و ادعا کنند که افغانستان را به‌سوی استقلال اقتصادی سوق می‌دهند.

نماینده ویژه‌ی امریکا گفته است که آموزش همه‌ی افغان‌ها، از جمله زنان و دختران، کلید رهایی افغانستان از فقر و بازگرداندن امید است.

این در حالی است که طالبان پس از دست یافتن به قدرت، دختران بالاتر از صنف ششم را از مکتب محروم کرده‌اند.

این گروه به تحصیل دختران در دانشگاه‌ها نیز محدودیت وضع کرده‌ است.

اخیرا نیز برخی از دختران عمدتا از قوم هزاره‌ را پس از اعتراض آنان از دانشگاه کابل اخراج کرده‌اند. این دانشجویان دختر پس از حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل تظاهرات کرده بودند.