اطلاعات روز

فارن‌ پالیسی: روسیه کماندوهای ارتش افغانستان را برای جنگ در اوکراین جذب می‌کند

نشریه فارن پالیسی در گزارشی به نقل از اعضای نیروهای ویژه‌ی ارتش پیشین افغانستان نوشته است که آنان در حال تماس با روسیه برای پیوستن به ارتش کشور در جنگ اوکراین هستند.

طبق این گزارش که امروز (چهارشنبه، ۴ عقرب) منتشر شده، ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار کماندو پس از خروج امریکا از افغانستان، جامانده و تنها چند صد افسر تخلیه شده‌اند.

فارن پالیسی نوشته است که هزاران سرباز به کشورهای همسایه افغانستان و منطقه گریخته‌اند؛ زیرا طالبان وفاداران دولت فروپاشیده را شکار می‌کنند.

به نوشته‌ی این گزارش، بسیاری از کماندوهایی که در افغانستان باقی مانده‌اند، برای ترس از دستگیری و اعدام، مخفی شده‌اند.

ایالات متحده تقریبا ۹۰ میلیارد دالر برای تشکیل نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان هزینه کرده است. اگرچه این نیروها به‌طور کلی ناتوان بود و کشور را در عرض چند هفته به طالبان واگذار کرد؛ اما کماندوها همیشه مورد توجه بودند، زیرا توسط نیروهای دریایی ایالات متحده و سرویس هوایی ویژه بریتانیا آموزش دیده‌اند.

فارن پالیسی نوشته است که کماندوهای افغان اکنون بیکار و ناامید هستند و این امر آنان را به اهداف آسانی برای استخدام‌کنندگان تبدیل می‌کند.

منابع امنیتی افغان گفتند که این امر به‌طور بالقوه انتخاب کماندوها را برای استخدام‌کنندگان روسی آسان می‌کند.

یک مقام ارشد سابق امنیتی افغانستان که خواست نامش فاش نشود، گفت که ادغام کماندوها با ارتش روسیه در میدان نبرد اوکراین «تغییردهنده بازی» خواهد بود، زیرا ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در تلاش است تا برای جنگ متزلزل خود سربازگیری کند.

گزارش شده بود که روسیه از گروه «مزدور»ی به‌نام واگنر در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

یک مقام سابق ارتش افغانستان گفته که او معتقد است واگنر پشت جذب نیروهای ویژه ارتش افغانستان است: «من به شما می‌گویم [استخدام‌کنندگان] گروه واگنر هستند. از همه‌جا مردم را جمع می‌کنند. تنها نهادی که نیروهای خارجی [برای روسیه] جذب می‌کند، گروه واگنر است نه ارتش آن‌ها».

این مقام امنیتی گفته است که متحدان غربی بهتر است از کماندوهای افغان برای جنگ در کنار اوکراینی‌ها استفاده کنند.

به‌گفته‌ی او، کماندوها نمی‌خواهند برای روس‌ها بجنگند؛ «روس‌ها دشمن هستند اما آنان (کماندوها) قرار است چه کار دیگری بکنند؟»

برخی از کماندوهای سابق افغانستان گفته‌اند که با سیگنالی در واتس‌اپ پیشنهادهایی برای پیوستن دریافت کرده‌اند.

فارن پالیسی نوشته است که تلاش برای جذب کماندوهای افغان توسط روسیه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

یک منبع نظامی گفته است که این کماندوها نه کشوری دارند، نه شغلی دارند، نه آینده‌ای و «آنان چیزی برای از دست دادن ندارند».

وی افزوده است: «این کار سختی نیست. آنان منتظر کار روزانه‌ی سه تا چهار دالر در پاکستان یا ایران یا ۱۰ دلار در ترکیه هستند. اگر واگنر یا هر سرویس اطلاعاتی دیگری به سراغ مردی بیاید و هزار دالر پیشنهاد کند تا دوباره مرد جنگی شود، آن را رد نمی‌کنند».

این منبع اضافه کرده است که اگر یک نفر از کماندوها برای استخدام پیدا شود، او می‌تواند نیمی از واحد قدیمی خود را به عضویت درآورد.

یک کاپیتان سابق کماندو ۳۵ ساله که در افغانستان مخفی شده بود، گفته است که به تعدادی از همکاران سابقش کمک کرده تا با یک دفتر استخدام در تهران ارتباط برقرار کنند.

این نظامی گفته است: «ما بسیار ناامید هستیم. به مدت ۱۸ سال شانه‌به‌شانه با مشاوران امریکایی، انگلیسی و ناروی کارهای خطرناکی انجام دادیم. حالا من مخفی هستم، من هر ثانیه عذاب می‌کشم.»

این فرمانده گفته است که او این پیشنهاد روسیه را قبول نکرده، زیرا این کشور را دشمن افغانستان می‌داند.

پیام‌های استخدامی که توسط فارن پالیسی دیده شده از این جمله استفاده شده: «هر کسی که دوست دارد با رفتار بهتر و منابع خوب به روسیه برود: لطفا نام، نام پدر و درجه نظامی خود را برای من ارسال کند».