پنج جسد دیگر افغان‌های غرق شده در آب‌های ترکیه به کابل انتقال داده شدند

اطلاعات روز: جسد‌های پنج تن دیگر افغان‌های غرق شده در آب‌های ترکیه دیروز به کابل انتقال و به خانواده‌های‌شان تسلیم داده شدند. عتيق‌الله عاطف‌مل، معين مالى و ادارى وزارت امور خارجه‌ی کشور حین تسلیم‌دهی این اجساد به خانواده‌های‌شان در کابل به خبرنگاران گفت، از جمله‌ی پنج تنى که امروز به کابل انتقال داده شدند، چهار تن آن‌ها عضو يک خانواده بودند.

به تاریخ ۱۳ عقرب ماه جاری یک قایق حامل ۴۲ مهاجر کشور در تنگه‌ی بسفر ترکیه غرق شد. سرنشینان این قایق که کودکان و زنان نیز در میان آن‌ها بودند، قصد داشتند‌ از طریق ترکیه به کشور رومانی بروند. از مجموع 42 سرنشین، ٢٥ ‌تن‌شان جان باختند، ١١ تن دیگر ناپدید شدند. از این رویداد فقط شش تن نجات یافتند.

به تاریخ 17 عقرب ماه روان جسد ده تن از این غرق شدگان به کابل انتقال و سپس به خانواده‌های‌شان تسلیم داده شدند. با این حال، معین مالی و اداری وزارت امور خارجه‌ی کشور گفت، از مجموع 11 افغان ناپدید شده در آب‌های ترکیه، جسد یک تن آنان به روز دوشنبه هفته‌ی روان پیدا شد؛ اما از سرنوشت ده تن دیگر هنوز معلومات در دست نیست.

او افزود، اکنون تلاش‌ها برای یافتن این افراد در آب‌های ترکیه جریان دارند. به دلیل ناامنی، فقر و بیکاری، شمار زیادی از شهروندان، از طریق ترکیه به گونه‌ی غیرقانونی با کشتی‌های کهنه روانه‌ی کشورهای اروپایی می‌شوند. در جریان سال‌های گذشته تعدادی زیادی از آنان در آب‌های ترکیه و یونان غرق شده‌اند و هنوز این روند ادامه دارد.

دو ماه قبل نيروهاى بحرى ترکيه، يک کشتى حامل شهروندان کشور در آب‌های این کشور را از غرق شدن نجات دادند. با این حال، شهروندان از حکومت جدید می‌خواهند، به وعده‌های خود عمل کند و زمینه‌‌ی اشتغال را برای جوانان بی‌کار فراهم نماید، تا شهروندان برای یافتن کار در خارج، جان‌های‌شان را در مسیر را‌ه‌ها از دست ندهند.