عکس: اداره ملی احصائیه

قرقیزها در پامیر بدخشان شناس‌نامه تابعیت اخذ کردند

اداره احصائیه و معلومات می‌گوید که هیأت این اداره در سفر به ولسوالی واخان بدخشان، به ساکنان رشته‌‌کوه‌های پامیر شناس‌نامه تابعیت توزیع کرده است.

به‌گفته‌ی این اداره، ۵۷۱ نفر از ساکنان پامیر شناس‌نامه تابعیت دریافت کرده‌اند. براساس تصاویر منتشرشده، برای آنان شناس‌نامه کاغذی توزیع شده است، در حالی‌که در شهرها در حال حاضر شناس‌نامه الکترونیک توزیع می‌شود.

اداره احصائیه و معلومات که تحت مدیریت طالبان است، گفته که برای افراد باقی‌مانده در مرحله بعدی شناس‌نامه تابعیت توزیع خواهند شد.

این اداره درباره‌ی مجموع جمعیت پامیر بدخشان که عمدتا اقلیت قومی قرقیز هستند، چیزی نگفته است. گفته می‌شود که تنها در پامیر کوچک ۲۰۰ تا ۲۵۰ خانواده زندگی می‌کنند.

پامیرنشینان می‌گویند که با دشوارهایی گسترده مواجه‌اند و در حال حاضر با امکانات قرن هفدهم و هجدهم زندگی می‌کنند.

در مستندی که چندی پیش تلویزیون ملی منتشر کرد، عبدالحق، یکی از اعضای اقلیت قرقیزها می‌گوید که زندگی آنان روزبه‌روز بدتر شده است. او می‌افزاید: «امروز قرن ۲۱ است، ولی ما قرن ۱۷ و ۱۸ را پیش می‌بریم.»

به‌گفته‌‌ی او، ساکنان پامیر به امکانات صحی دسترسی ندارند و بیماری‌های اندک جان آنان را می‌گیرد.

او می‌افزاید که مرگ‌ومیر زنان حین ولادت نیز زیاد است. به‌گفته‌ی او، از هر ۱۰ زن در هنگام ولادت پنج زن جان می‌دهند. گفته می‌شود که به‌دلیل مرگ‌ومیر مادران، نفوس زنان در پامیر کم‌تر از مردان است.

پامیرنشینان می‌گویند کودکان آنان نیز به آموزش دسترسی ندارند.

قرقیزها در پامیر در حال حاضر کم‌تر از اسکناس استفاده می‌کنند و دادوستدشان با مواشی انجام می‌شود.

یکی از آنان می‌گوید که در پامیر به‌جز چوپانی دیگر شغلی وجود ندارد.