عکس: شبکه‌های اجتماعی

نخستین محموله‌ی بانک‌نوت‌های افغانی تازه‌ چاپ‌شده به کابل رسیده است

رسانه‌های نزدیک به طالبان به نقل از منابع در بانک مرکزی افغانستان گزارش کرده‌اند که نخستین محموله‌ی بانک‌نوت‌های افغانی تازه چاپ‌شده به کابل رسیده است.

خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، نوشته است که هواپیمای حامل این محموله امروز (چهارشنبه، ۱۸ عقرب) در میدان هوایی کابل فرود آمده است.

باختر به نقل از یک منبع در بانک مرکزی نوشته است که این بانک‌نوت‌ها در پولند چاپ شده است. منبع در مورد مقدار این مبلغ چیزی نگفته است.

به تاریخ ۳۰ میزان سال جاری، بانک مرکزی افغانستان تحت اداره‌ی طالبان گفته بود که در زمینه‌ی چاپ بانک‌نوت‌های پول افغانی به دست‌آوردهای ملموسی دست یافته و به‌زودی مواصلت این بانک‌نوت‌ها به کابل آغاز می‌شود.

بانک مرکزی در اعلامیه‌ای گفته بود که نشر بانک‌نوت‌های جدید براساس سیاست‌های معقول پولی و متوازن با رشد اقتصادی و ضرورت در بازار صورت می‌گیرد و بانک‌نوت‌های مندرس به‌شکل سیستماتیک و طبق طرزالعمل موجود جمع‌آوری و از گردش خارج می‌شود.

این در حالی است که در حال حاضر گردش پول‌های مندرس در افغانستان یک چالش جدی به‌حساب می‌آید و بانک‌ها نیز در پرداخت پول نقد با محدودیت مواجه است.

شهروندان و کارمندان دولت همواره شکایت کرده‌اند که بانک‌ها پول‌های مندرس را به آنان توزیع می‌کنند، اما هرگز این‌گونه پول‌ها را از آنان تحویل نمی‌گیرند.