عکس: از فیسبوک علی‌شیر شهیر

طالبان باشندگان دو روستا در لعل‌وسرجنگل غور را «کوچ اجباری» داده‌اند

منابع محلی در لعل‌وسرجنگل غور می‌گویند که طالبان باشندگان دو روستا در این ولسوالی را به‌گونه‌ای اجباری کوچ داده‌اند. منابع می‌گویند که این افراد باشندگان روستای «بوم» در منطقه‌ی «چهارآسیاب» و روستای «تنگی نوشته» در منطقه‌ی «کرمان» ولسوالی لعل‌وسرجنگل هستند.

به‌گفته‌ی منابع، باشندگان روستای «بوم» حدود ۸۰ سال قبل زمین این روستا را از فردی به‌نام «صادق‌خان» براساس سند عرفی خریداری کرده‌اند، اما اکنون وارثین صادق‌خان به کمک طالبان آنان را مجبور به کوچ کرده‌اند.

در متن عریضه‌ی باشندگان روستای «بوم» که به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است: «موازی یک ربع زمین واقع قریه بوم چهارآسیاب ولسوالی لعل‌وسرجنگل ولایت غور که توسط پدرکلان مایان به‌نام حاجی موسی از شخصی به‌نام صادق‌خان به اساس سند عرفی خریداری گردیده، بیش از هشتاد سال می‌شود [که ما] بالای همان یک ربع زمین زندگی داشته و داریم.»

براساس این متن عریضه، وارثان «صادق‌خان» در گذشته وکیل آنان را مسموم کرده و به قتل رسانده‌اند. باشندگان روستای «بوم» نوشته‌اند که وارثان «صادق‌خان» یک فیصله‌ی «غیرقانونی و غیابی» را بدست دارند و حدود ۲۰ خانواده را در فصل سرما مجبور به کوچ کرده‌اند.

آنان تأکید کرده‌اند که پنج مکتوب از دادگاه عالی در کابل، داگاه تمیز در قندهار و معاونت قضایی غور آورده‌اند تا در این مورد تحقیق و بررسی مجدد صورت بگیرد، اما «تنها جمعه‌خان، مدیر حقوق و قاضی حنفی، قاضی محکمه لعل‌وسرجنگل به‌خاطر زدوبندی که با وارثین صادق‌خان دارند، دوسیه مایان را جهت تحقیق و بررسی به ولایت غور روان نمی‌کنند.»

در متن عریضه همچنین نوشته شده است: «قاضی محکمه و مدیر حقوق لعل‌وسرجنگل، شصت و امضای همه‌ی مردم قریه‌ی بوم چهارآسیاب را به زور گرفته‌اند و مایان در آن‌جا بیش از ۴۰۰ هزار درخت غیرمثمر، بیش از هزار درخت مثمر و خانه‌ ساخته‌ایم.»

در پایان این عریضه نوشته شده است که قاضی و مدیر حقوق طالبان در ولسوالی لعل‌وسرجنگل درختان و خانه‌ها را هیچ در نظر نگرفته و مردم را به‌گونه‌ای جبری کوچ داده‌اند. باشندگان روستای «بوم» از رهبری طالبان خواسته‌اند که صدای‌شان را شنیده و به خواست‌شان رسیدگی کنند.

از سوی هم، منابع می‌گویند که طالبان باشندگان روستای «تنگی نوشته» در منطقه‌ی کرمان ولسوالی لعل‌وسرجنگل را نیز به‌گونه‌ای جبری کوچ داده‌اند. باشندگان این روستا مجبور شده‌اند به ولایات همجوار غور بروند.

منابع می‌گویند که فرارسیدن فصل زمستان و کوچ اجباری، مردم روستاهای یادشده‌ی ولسوالی لعل‌وسرجنگل را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

با این حال، عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان برای ولایت غور از موضوع کوچ اجباری باشندگان ولسوالی لعل‌وسرجنگل ولایت غور توسط این گروه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او در پاسخ به پرسش روزنامه اطلاعات روز نوشته است: «من فعلا در این مورد چیزی نشنیده‌ام.»

پیش از این در برخی ولایات دیگر از جمله دایکندی، غزنی و تخار نیز گزارش شده بود که کوچی‌ها با حمایت طالبان باشندگان بومی را کوچ اجباری داده‌اند.