ساکنان تخار: بناهای تاریخی این ولایت در معرض فروپاشی‌اند

شماری از باشندگان تخار می‌گویند که برخی از بناهای تاریخی این ولایت در معرض فروپاشی‌اند و اگر به آنها رسیدگی نشود، این بناها از بین خواهند رفت.

بناهای مهم تاریخی و ساحات گردش‌گری تخار در ولسوالی‌های دشت‌قلعه و رستاق این ولایت موقعیت دارند.

ساکنان این ولسوالی‌های درباره‌ی وضعیت بناهای تاریخی ابراز نگرانی‌ می‌کنند و می‌گویند که اگر مسئولان محلی طالبان بی‌توجهی کنند، تمام مکان‌های تاریخی این ولایت از بین خواهند رفت.

صدرالدین از ساکنان شهرک آی‌خانم دشت قلعه تأکید دارد که مکان‌های تاریخی در این ولسوالی نیاز جدی به حفاظت و بازسازی دارند.

به گفته‌ی وی، بناهای تاریخی شهرک آی‌خانم حفاری شده است.

شاه‌ولی، باشنده‌ی ولسوالی رستاق تخار هم می‌گوید که بناهای تاریخی شاه واقف، چهل‌دختران، سلطان محمود بلخی، زرک، قلعه امیر و حضرت بوستان در وضعیت بدی قرار دارند.

به گفته‌ی او، افراد غیرمسئول در ساحات تاریخی و ساحات گردش‌گری دست به حفاری می‌زنند.

این باشنده‌ی رستاق اضافه می‌کند که اگر جلوی کاوش‌گری‌های غیرقانونی گرفته نشود، آثار و بناهای تاریخی این ولایت به‌زودی به گونه‌ی کامل از بین خواهند رفت.

باشندگان تخار از طالبان می‌خواهند که جلوی کندن‌کاری‌های غیرقانونی و قاچاق آثار تاریخی را بگیرند.

آنان همچنین از طالبان می‌خواهند که برای ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی اقدام کنند تا از تخریب آنها جلوگیری شود.

انصارالله انصار، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت تخار به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از زمان روی‌کارآمدن این گروه هیچ گونه آثار و آبده‌های تاریخی در این ولایت قاچاق نشده است.

او می‌گوید که کندن‌کاری‌ آثار و بناهای تاریخی و قاچاق در زمان حکومت ربانی صورت گرفته است.

به گفته‌‌ی رییس اطلاعات و فرهنگی طالبان در تخار، این اداره در مورد ترمیم بناهای تاريخی سلطان محمود بلخی، چهل‌دختران، شاه واقف با وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت‌وگو کرده است.

گفتنی است که تا حالا بیش از ۷۵ آثار، بهاهای تاریخی و ساحات گردش‌گری به گونه رسمی در تخار ثبت شده‌اند.