کاهش بهای عسل در تخار؛ زنبورداران: جلوی واردات عسل خارجی گرفته شود

شماری از زنبورداران و فروشندگان عسل در تخار می‌گویند که بهای این محصول به‌گونه‌ای چشمگیری کاهش یافته است. آنان خواستار منع واردات عسل از خارج هستند.

به‌گفته‌ی زنبورداران، واردات عسل خارجی باعث کاهش بهای عسل داخلی شده است.

سید رحمت‌الله، یکی از زنبورداران در تخار می‌گوید که عسل تولید داخلی در مقایسه با عسل وارداتی به‌ بهای اندک به‌فروش می‌رسد.

به‌گفته‌ی او، در حال حاضر در بازار تخار قیمت یک کیلو عسل داخلی از ۴۵۰ تا ۵۰۰ افغانی است؛ در حالی‌که یک کیلو عسل وارداتی تا هزار و ۲۰۰ افغانی فروخته می‌شود.

خلیل‌الله، از دیگر زنبورداران تخار می‌گوید که امسال قیمت یک کیلو عسل ۴۵۰ افغانی شده است، در حالی‌که سال پار یک کیلو عسل ۷۰۰ افغانی تا هزار افغانی فروخته می‌شد.

او کاهش تقاضای عسل را از دیگر دلیل کاهش بهای این محصول می‌داند.

خلیل‌الله تأکید دارد که اداره‌ی زراعت طالبان در تخار باید به‌خاطر حمایت از زنبورداران و فروشندگان عسل زمینه‌ی رونق بازار داخلی و دست‌یابی به بازار خارجی را فراهم کند.

نقیب‌الله فائز، یکی از فروشندگان عسل خواستار بازاریابی و ایجاد سهولت برای تولیدکنندگان عسل داخلی است.

او از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که جلوی واردات عسل خارجی را بگیرد.

مولوی عبدالرحیم احدی، رییس زراعت طالبان در تخار می‌گوید که تولیدات عسل امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به‌گفته‌ی او، میزان تولیدات عسل در تخار سال گذشته به ۷۵ تُن رسیده بود؛ اما در سال جاری با افزایش ۳۵ درصدی، میزان عسل در این ولایت به ۱۰۰ تن رسیده است.

او دلیل کاهش بهای عسل در این ولایت را نبود بازاریابی داخلی و خارجی می‌داند.

عسل خالص تخار بیشتر در زنبورداری‌های ولسوالی‌های رستاق، کلفگان، فرخار و بهارک تولید می‌شود.

تخار از ولایت‌هایی است که میزان پرورش زنبور در آن به پیمانه‌ی زیاد صورت می‌گیرد و سالانه حاصلات قابل ملاحظه‌ی عسل از این ولایت بدست می‌آید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *