عکس: شبکه‌های اجتماعی

کاردار سفارت امریکا انفجار در مدرسه دینی در سمنگان را محکوم کرد

کرن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان انفجار در یک مدرسه دینی در سمنگان را محکوم کرده است.

در این انفجار که پس‌ازچاشت دیروز در مدرسه «الجهاد» شهر ایبک، مرکز سمنگان رخ داد، طبق آمار طالبان ۱۰ شاگرد این مدرسه کشته و شماری هم زخمی شدند. منابع محلی شمار تلفات را بیشتر از این می‌دانند.

دیکر امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ قوس) با نشر توییتی این حمله را نفرت‌انگیز خوانده و گفته از کودکان افغان باید محافظت شوند: «ما باید وحشت را از زندگی فرزندان‌مان ریشه‌کن کنیم.»

نماینده ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده است.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل در واکنش خود گفته که این حمله‌ی مرگ‌بار یادآوری دیگری به جهانیان است که رنج‌های مردم افغانستان هنوز به پایان نرسیده است.

این سازمان در رشته‌توییتی نوشته است که حمله‌ی سمنگان نشان‌دهنده‌ی ناکامی مطلق طالبان در اتخاذ هر گونه تدابیر مشخص برای حفاظت از مردم، به‌ویژه کسانی است که عمدتا در مدارس، مساجد، مراکز آموزشی و اماکن عمومی هدف قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است که افغانستان توجه جهانیان را می‌طلبد و باید تلاش‌های مصمم برای محافظت از مردم این کشور صورت گیرد و کسانی که مسئول چنین حملات مذموم هستند، در محاکمات عادلانه با عدالت روبه‌رو شوند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز در واکنش خود گفته است که از انفجار سمنگان وحشت‌زده شده است.

این نهاد گفته گزارش شده که در این انفجار کودکان کشته شده‌اند، اما به‌گفته‌ی یونیسف، تعداد کودکان قربانی تا اکنون تأیید نشده است.

یونیسف علاوه کرده است که در نیمه اول سال جاری حداقل ۲۸۸ کودک در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند، از جمله در حملات به مدارس و محیط‎های آموزشی. به‌گفته‌ی این نهاد، تصور می‌شود که رقم واقعی بسیار بیشتر باشد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل گفته است که کودکان هرگز نباید هدف خشونت قرار گیرند.

این صندوق گفته است که از همه طرف‌ها در افغانستان می‌خواهد که هر کاری می‌توانند برای حفظ امنیت کودکان انجام دهند.