نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان
عکس: آرشیف

نامه‌ی حرکت صلح و عدالت به سازمان ملل: برای پیش‌گیری از نسل‌کشی‌ هزاره‌ها اقدام شود

یک جریان سیاسی موسوم به «حرکت ملی صلح و عدالت» در نامه‌ی سرگشاده به مشاور ویژه‌ی سازمان ملل در امور پیش‌گیری از نسل‌کشی خواستار اقدام برای پیش‌گیری از «نسل‌کشی» هزاره‌ها در افغانستان شده است.

این جریان در این نامه گفته است که نگران‌کننده‌ترین تحولی که چشم‌انداز صلح و بقای افغانستان به‌عنوان یک ملت را تهدید می‌کند، افزایش خشونت‌های هدفمند علیه جامعه‌ی هزاره به‌دلیل هویت قومی و اعتقادات مذهبی آنان است.

حرکت ملی صلح و عدالت گفته است که بیش از ۳۰۰ اقدام خشونت‌آمیز علیه مردم هزاره در سراسر کشور، به‌ویژه در غرب کابل و در امتداد شاهراه‌ها، توسط سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری در سال‌های اخیر مستند شده است.

در جدیدترین حمله‌ی انتحاری به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، بیش از ۵۴ دانش‌آموز جوان که همگی هزاره و عمدتا دختر بودند، کشته و ۱۱۲ نفر زخمی شدند.

«حرکت ملی صلح و عدالت» گفته است که طالبان نه تنها نتوانسته‌اند که از هزاره‌ها در برابر چنین خشونت‌های سیستماتیک محافظت کنند، بلکه با سیاست‌ها و اقدامات سرکوبگرانه و تبعیض‌آمیز، مردم هزاره را از حقوق اساسی سیاسی و مذهبی‌شان محروم کرده‌اند.

این حرکت طالبان را متهم به دستگیری‌های خودسرانه، اعدام و اخراج اجباری هزاره‌ها از سرزمین‌ها و خانه‌های اجدادی‌شان کرده‌ است.

در نامه‌ی این حرکت آمده است: «کشتار جمعی عمدی و سیستماتیک هزاره‌ها همراه با اخراج اجباری و سیاست‌های تبعیض‌آمیز توسط طالبان طبق تعاریف ارائه شده در ماده دوم کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی (۱۹۵۱) به منزله‌ی اعمال نسل‌کشی است.»

حرکت ملی صلح و عدالت افزوده است که تمام موارد نقض حقوق بشر، به‌ویژه جنایاتی را که علیه مردم هزاره‌ انجام شده است، محکوم می‌کند و طبق ماده هشتم کنوانسیون نسل‌کشی، از آژانس‌های ذیصلاح ملل متحد می‌خواهد که براساس منشور ملل متحد اقدامات لازم و مناسب را انجام دهند تا از اقدامات نسل‌کشی علیه هزاره‌ها جلوگیری و عاملان آن شناسایی و محاکمه شوند.

این حرکت خواهان تحقیق کامل و مستقل از دادگاه بین‌المللی کیفری در مورد تمام جنایات از جمله جنایاتی که مردم هزاره را هدف قرار داده، شده است.

پیش از این هم فعالان سیاسی و بشری کشتار هزاره‌ها در حملات را مصداق نسل‌کشی خوانده و خواستار به‌رسمیت شناختن آن شده بودند.

تا اکنون شورای شهر دندینانگ ملبورن استرالیا تنها نهاد حکومتی است که «نسل‌کشی» هزاره‌ها در افغانستان را به رسمیت شناخته است.