سفیر ترکیه در کابل، به عنوان نماینده‌ی ملکی ناتو در افغانستان معرفی شد

اطلاعات روز: جینز اشتولتنبرگ، سرمنشی جدید ناتو، اسماعیل ارامز، سفیر کنونی ترکیه در کابل را منحیث نماینده‌‌‌ی ارشد ملکی ناتو در کشور تعیین کرده است. در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های ناتو به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، آقای ارامز پُست جدید را از اوایل سال آینده‌ی میلادی برعهده می‌‌گیرد.

بر اساس این خبرنامه‌ی ناتو، سفیر ارامز دارای تجربه‌ی وسیع در عرصه‌ی دیپلماتیک و مسایل افغانستان و ناتو است. ارامز از سال 2003 میلادی تا 2007 میلادی به عنوان معاون نماینده‌ی دایمی ترکیه‌ در ناتو و از سال 2002 تا 2003 منحیث مشاور سیاسی فرمانده‌‌ عمومی آیساف در کشور اجرای‌ وظیفه کرده است.

ارامز در گذشته در پُست‌های مهم و کلیدی در وزارت امور خارجه‌ی ترکیه نیز کار کرده و این پست‌ها زیادتر با مسایل ناتو سرو‌کار داشته‌اند. سفیر ارامز، جاگزین سفیر ماورتس یوخیمس، نماینده‌ی فعلی ملکی ناتو در کشور می‌شود. یوخیمس از ماه آگست سال 2012 میلادی بدین‌سو به عنوان نماینده‌ی ملکی ناتو در کشور اجرای‌ وظیفه کرده است.

بر اساس خبرنامه‌ی دفتر رسانه‌های ناتو، سفیر یوخیمس نقش مهمی را در راستای حمایت از تلاش‌های ناتو در افغانستان بازی کرده است. او با مقام‌های افغان، مقام‌های ارشد سازمان‌های بین‌المللی و رهبران نظامی و ملکی کشورهای عضو ناتو و شرکای آن در حوزه‌ی کاری‌اش به‌طور مؤثر کار کرده است.

بر اساس خبرنامه‌ی ناتو، سرمنشی ناتو به نمایندگی از متحدان ناتو، از یوخیمس به‌خاطر خدمات بی‌شایبه و صادقانه‌‌اش قدردانی کرده است. در این خبرنامه‌‌ی ناتو آمده است، مأموریت جنگی ناتو در دسامبر سال 2014 میلادی در افغانستان پایان می‌یابد و ناتو مأموریت تازه‌ی خود را تحت نام «حمایت قاطع» در این کشور آغاز می‌کند.

در این مأموریت در حدود 12 هزار نیروی ناتو پس از سال 2014 برای آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی کشور باقی می‌مانند. ناتو اعلام کرد، کشورهای عضو ناتو پس از سال 2014 در راستای حمایت از دولت افغانستان و گسترش هرچه بیش‌تر روابط درازمدت با این کشور، تلاش‌های چشم‌گیری خواهد کرد.