قندهار

باشندگان قندهار: تعلیق تحصیل دختران به نفع هیچ کسی نیست

در ادامه‌ی واکنش‌ها به تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، شماری از باشندگان قندهار می‌گویند که بستن دروازه‌ی مکاتب، دانشگاه‌ها و سایر آموزشگاه‌ها به‌روی دختران به نفع هیچ کسی نیست.

اسما، یک باشنده‌ی قندهار امروز (چهارشنبه، ۳۰ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان باید بر تصمیم اخیر خود تجدید نظر و تمام مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را به‌روی دختران بازگشایی کنند.

او که دانشجوی یک دانشگاه خصوصی در قندهار است، همچنین گفت: «حقوق زنان نقض می‌شود. یک بار دختران را از رفتن به مکتب منع کردند، این بار دانشگاه‌ها را به‌روی دختران مسدود کردند، فردا زنان جزئی از بی‌سوادترین افراد جامعه خواهند بود. دنیا به کجا رسید و ما به چه حال هستیم، من می‌گویم چرا؟»

شریفه، یک دانشجوی دیگر در قندهار نیز گفت که امروز تمام آرزوهایش به خاک یکسان شده است و طالبان باید برای او پاسخ قناعت‌بخش ارایه کنند.

او با چشمان اشک‌بار به روزنامه اطلاعات روز گفت: «پدرم در جنگ جانش را از دست داد. سرپرستی خانواده به دوش زنان است. به بسیار مشکلات درس خواندم، اما دیگر نمی‌توانم، هیچ دلم صبر نمی‌کند، ما دیگر هیچ توقع نداریم، همه چیز را از بین بردند و آخرین امید و آرزوهای ما نیز به پایان رسید.»

در همین حال، پدر یک دانشجوی دیگر در قندهار که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که تا آخرین لحظات عمر آرزوهای دخترانش برای کسب علوم دینی و عصری را تکمیل خواهد کرد.

او گفت: «اگر دانشگاه‌ها به‌روی دختران باز نشوند، به پاکستان مهاجرت می‌کنیم. من مجبورم که آرزوهای اولادهایم را برآورده کنم. یک بار دو دخترم را از مکتب محروم کردند، این بار دختر بزرگم از دانشگاه محروم شد. دین به ما گفته است که به دختران و پسران تان علوم دینی و عصری را بیاموزانید.»

این پدر قندهاری از طالبان خواست تا مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بازگشایی کنند تا دختران در فضای آرام به تحصیل‌شان بپردازند.

این درحالی است که وزارت تحصیلات عالی طالبان روز گذشته در مکتوبی عنوانی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، خواسته است که تحصیل دختران تا امر ثانی «معطل» بماند.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده را در داخل و خارج از کشور در پی داشته است. امریکا، آلمان، بریتانیا، سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، دیدبان حقوق بشر و… این تصمیم را محکوم کرده‌اند.