اطلاعات روز

انتقادها از منع کار زنان؛ طالبان: امریکایی‌ها در امور داخلی ما مداخله نکنند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش‌ به انتقاد کرن دکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان گفته است که «مسئولین امریکایی باید در امور داخلی کشور ما مداخله نکنند.»

دکر در توییتی نوشته است در صورتی که طالبان به زنان اجازه‌ی توزیع کمک را ندهند، چگونه قصد دارند تا از گرسنگی زنان و اطفال جلوگیری کنند.

او نوشته است که منع کار زنان در مؤسسات تصمیم قاری دین‌محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان است و او مسئول این تصمیم می‌باشد.

سخن‌گوی طالبان این اظهارات کاردار سفارت امریکا را مداخله و تهدید خوانده و شامگاه امروز (یک‌شنبه، ۴ جدی) در توییتی نوشته است که طالبان به کسی اجازه نمی‌دهند که تحت عنوان کمک‌های بشری در مورد فیصله‌ها یا مسئولان این گروه سخنان «بی‌مسئولیت» بگویند یا تهدید کنند.

او گفته است مؤسساتی که در افغانستان فعالیت دارند مکلف به رعایت قوانین و فرامین طالبان اند.

منع کار زنان در مؤسسات داخلی و بین‌المللی در افغانستان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. این مؤسسات در حال حاضر سرگرم کمک‌رسانی به نیازمندان اند‌.

تا اکنون سه سازمان بین‌المللی کمک‌رسان در اعتراض به منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی توسط طالبان، فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند.

آنالنا باربوک، وزیر خارجه‌ی آلمان هم در واکنش خود گفته است که تبدیل‌ شدن کمک‌های بشردوستانه به بازیچه‌ی زن‌ستیزی طالبان قابل پذیرش نیست.