‌ریاست اجرایی: مذاکرات ‌تشکيل کابينه‌ی جديد‌، پيشرفت تازه‌ای نداشته‌ است

اطلاعات روز: سخنگوی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد، مذاکرات در مورد تشکیل کابینه‌ی جدید جریان دارد؛ اما هنوز کدام پیشرفت تازه نداشته است. اما او اطمینان داد که در این زمینه کدام بن‌بست جدی وجود ندارد و تا پیش از برگزاری نشست لندن، افراد در پُست‌هاى کليدى کابينه‌ در بخش‌هاى امنيتى و اقتصادى معرفى می‌شوند.

مجيب‌الرحمان رحيمى، سخنگوى عبدالله دیروز به رسانه‌ها گفت که تمام اعضای کابینه‌ی جدید قبل از نشست لندن معرفی نمی‌شوند؛ اما قبل از این نشست، اعضای پُست‌هاى کليدى این کابينه در بخش‌هاى امنيتى و اقتصادى معرفى می‌شوند. به گفته‌ی او، پس از پایان نشست لندن، تمام اعضای کابينه‌ی جدید معرفى می‌شوند.

قرار است نشست لندن در مورد افغانستان با حضور مقام‌های حکومتی در چهارم ماه دسامبر سال جارى برگزار شود. سخنگوى رییس اجرایی گفت که در خصوص توافق‌نامه‌ی تشکیل کابینه‌ی جدید، ديدگاه‌ها و برداشت‌هاى مختلف وجود دارند و همین مسئله باعث تأخیر در معرفی اعضای این کابینه شده است.

پس از مراسم تحلیف رییس جمهور و رییس اجرایی، قرار شد کابينه‌ی جديد تا ٤٥ روز اعلام و سپس اعضاى آن برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی شوند. اما اکنون حدود ده روز از این مهلت می‌گذرد و هنوز معلوم نیست که اعضای کابینه‌‌ی جدید چه زمانی معرفی می‌شوند.

در حال حاضر وزیران، واليان و رييسان مستقل در کشور به عنوان سرپرست اجرای‌ وظیفه می‌کنند؛ در حالی که در قانون اساسی کشور آمده است، اشخاص بیش از دو ماه به عنوان سرپرست در وزارت‌ها و پست‌های کلیدی کشور کار نمی‌توانند. شورای ملی و مردم این بار از تأخیر اعلام کابینه‌ی جدید به ستوه آمده‌اند و خواستار اعلام هرچه زودتر این کابینه اند.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس از رییس جمهور خواستند که برای بهبود وضعیت امنیتی در کشور، حداقل مسئولان بخش امنیتی را به‌زودی برای گرفتن رای اعتماد به این مجلس معرفی کند. اعضای این مجلس هم‌چنان با انتقاد شدید از تأخیر در اعلام کابینه‌ی جدید تأکید کردند، سران حکومت وحدت ملی به منافع مردم توجه ندارند.

شکریه پیکان، عضو این مجلس گفت، تأخیر در اعلام کابینه‌ی جدید باعث افزایش ناامنی و مشکلات اقتصادی شده است. با این حال، عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی اشرف غنی گفت، رییس جمهور در صدد ایجاد کابینه‌ی‌ کارا است و در انتخاب افراد در این کابینه، از دقت کار می‌گیرد. در حالی ‌که سخنگوی عبدالله گفت، هنوز در مورد گزينش افراد در کابينه‌ی جدید بحث و توافق نشده است.