برای بحث روی سند امنیتی با امریکا، مجلس نمایندگان امروز نشست «فوق‌العاده‌» برگزار می‌کند

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس تصمیم گرفتند که برای بحث روی سندهای امنیتی با امریکا و ناتو، امروز نشست «فوق‌العاده» برگزار کنند. هفته‌ی گذشته اعضای مجلس فصیله کرده بودند که به روز چهارشنبه هفته‌ی روان، روی سندهای ياد شده بحث شود.

اما دیروز حدود۳۰ نماینده‌ی مجلس پیش‌نهادی را برای بحث و رای‌گیری زودهنگام روی توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو، به نشست عمومی این مجلس ارائه کردند. بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس، هرگاه ۲۰ نماینده‌ی این مجلس بخواهند که مسئله‌ای به‌زودی در آجندای نشست عمومی گرفته شود، رییس مجلس باید آن را به رای‌گیری بگذارد.

مطابق قانون مذکور، اگر اکثریت اعضای مجلس با آن موافقت کردند، بحث در آجندا گرفته می‌شود. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان دیروز پیش‌نهاد 30 عضو این مجلس را به رای‌گیری گذاشت و بعد اکثریت نمایندگان توافق کردند که بحث روی توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو امروز در آجندا گرفته شود.

رییس مجلس گفت که حکومت نیز سه بار خواسته تا بحث روی توافق‌نامه‌های امنیتی به‌زودی در آجندا گرفته شود. بشیر احمد ته‌ینج، عضو مجلس گفت، کشور هر روز در ناامنی‌ها می‌سوزد و برای کنترول آن، باید سرنوشت توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو هرچه زودتر مشخص شود. پیش‌تر محمدی حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی گفت که برای بهبود وضعیت امنیتی، مجلس باید سرنوشت توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو را به‌زودی روشن کند.

توافق‌نامه‌های امنيتى میان افغانستان، امریکا و ناتو به تاریخ ٨ ماه عقرب در کابل به امضا رسیدند. این توافق‌نامه‌ها حدود دو هفته پیش برای تصویب به مجلس ارسال شد؛ زیرا مطابق قانون اساسی، تأيید یا رد معاهدات و میثاق‌های بین‌المللی با کشورهای خارج، از صلاحیت‌های شورای ملی است.