توقف کار پروژه‌های عمرانی در تخار
عکس از آرشیف اطلاعات روز

کار ۱۰۲ پروژه‌ی عمرانی به ارزش پنج میلیارد افغانی در تخار متوقف است

برخی از باشندگان ولایت تخار در شمال‌شرق کشور، از توقف کار ۱۰۲ پروژه‌‌ی عمرانی به ارزش پنج میلیارد افغانی در این ولایت شکایت دارند.

این پروژه‌ها شامل اسفالت سرک ولسوالی‌های ماورای کوکچه و ورسج و همچنین ساختمان مکاتب و مساجد می‌شوند که کار آن در زمان حکومت پیشین آغاز شده بود و با تسلط طالبان بر کشور، متوقف شده است.

باشندگان تخار از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که اقدامات جدی را برای آغاز دوباره‌ی پروژه‌های عمرانی در این ولایت روی‌دست بگیرد.

ثنا‌الله، باشنده‌ی شهر تالقان، مرکز ولایت تخار گفت: «از این‌که کار  ۱۰۲ پروژه‌ی عمرانی در تخار متوقف شده است، نگران هستیم. با حاکمیت طالبان، کار پروژه‌های عمرانی در تخار متوقف شده و در یک‌ونیم سال  گذشته هیچ توجهی در این راستا صورت نگرفته است.»

جان‌‌آغا، دیگر باشنده‌ی تخار گفت که متوقف‌شدن کار پروژه‌های عمرانی به آبادی و پیشرفت اقتصادی این ولایت آسیب رسانده است.

او افزود که در صورت بی‌توجهی به این پروژه‌ها، مردم با مشکلات اقتصادی مواجه خواهند شد. او از حکومت سرپرست طالبان خواستار توجه جدی در قسمت آغاز مجدد کار پروژه‌های عمرانی در این ولایت شد.

اسدالله، فعال مدنی در تخار می‌گوید که طالبان باید با کشورهای تمویل‌کننده‌ی پروژه‌های عمرانی در ارتباط شوند تا آنان هزینه‌های این پروژه‌ها تأمین و کار آن را تکمیل کنند.

در همین حال، مسئولان ریاست اقتصاد طالبان در تخار می‌گویند که کار این پروژه‌ها به‌دلیل نبود بودجه متوقف شده است و برای آغاز مجدد آن با وزارت‌خانه‌ها در مرکز و برخی از مؤسسات در تماس هستند.

فداءالرحمن احمدی، رییس اقتصاد طالبان در تخار گفت: «ما می‌پذیریم که ۱۰۲ پروژه‌‌ی عمرانی به ارزش ۵ میلیارد افغانی نیمه‌کاره مانده و کار آن‌ها موقتاً تعطیل است.»

احمدی افزود که کار روی یک تعداد پروژه‌ها عملا جریان دارد و ابراز امیدواری کرد که کار روی سایر پروژه‌های  عمرانی در ولایت تخار نیز در ماه حمل ۱۴۰۲ خورشیدی آغاز شود.

این درحالی است که پیش از این  مسئولان محلی طالبان گفته بودند که کار پروژه‌های عمرانی، از جمله اسفالت سرک ماورای کوکچه‌ و سرک ورسج از سر گرفته می‌شود، اما تاکنون کار عملی این پروژه‌ها از سر گرفته نشده است.