فضل احمد معنوی
عکس: شبکه‌های اجتماعی

فضل‌احمد معنوی: دشمنان انسانیت کتاب‌خانه‌ام را به آتش کشیدند

فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه حکومت پیشین گفته است که «دشمنان انسانیت» کتاب‌خانه‌ی او را در روستای آبایی‌اش در ولسوالی رخه‌ی پنجشیر به آتش کشیده‌اند.

آقای معنوی در توییتی نوشته است که در این کتاب‌خانه باارزش‌ترین کتاب‌های دینی، تاریخی، عرفانی و ادبی بود که شماری از آن‌ها چند قرن قدامت داشت.

او نوشته است: «دشمنی با علم و تمدن سرشت این دشمن نامرد است.»

معنوی از فرد یا گروهی به‌صورت مشخص نام نبرده است، اما به نظر می‌رسد هدف او طالبان باشد، زیرا طالبان در حال حاضر در تمامی بخش‌های پنجشیر حضور دارند و خانه‌ی شخصی معنوی را نیز پایگاه نظامی ساخته‌اند.

فضل‌احمد معنوی در ادامه نوشته است: «همه افغانستان خانه‌ی ماست که متأسفانه ارزش‌های مادی و معنوی آن در حال سوختن است.»

صبح امروز (جمعه، ۲۳ جدی) گزارش شد که منزل شخصی فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه حکومت پیشین در پی بی‌احتیاطی طالبان آتش گرفته و یک کتاب‌خانه بزرگ کاملا حریق شده است.

منابع به روزنامه اطلاعات روز گفتند که این خانه در روستای «پیاوشت» ولسوالی رخه در چهار طبقه ساخته شده بود و در طبقه‌ی چهارم آن یک کتاب‌خانه بزرگ با ظرفیت حدود پنج‌هزار جلد کتاب وجود داشت.

به‌گفته‌ی منابع، در خانه‌ی آقای معنوی یک کندک نظامی طالبان که بیشترشان از ولایت هلمند هستند، جابجا شده‌اند. منابع افزودند که این خانه صبح امروز در پی بی‌احتیاطی نیروهای طالبان آتش گرفته است.

هرچند مسئولان محلی طالبان در پنجشیر علت آتش‌گرفتن این خانه و کتاب‌خانه را «شارتی» برق عنوان می‌کنند، اما باشندگان محل می‌گویند که در این روستا برق شهری وجود ندارد و مردم بیشتر از برق آفتابی و برق بندهای کوچک آبی استفاده می‌کنند.

این درحالی است که بیشتر قرارگاه و پایگاه‌های نظامی طالبان در پنجشیر در خانه‌های شخصی مردم مستقر شده است. به‌گفته‌ی منابع محلی، حتا اگر این خانه‌ها از حضور طالبان خالی هم شود، دیگر قابل استفاده نخواهد بود.