خبرنگاران زن در تخار: می‌خواهیم به کار رسانه‌ای ادامه بدهیم

خبرنگاران زن در تخار: می‌خواهیم به کار رسانه‌ای ادامه بدهیم

زنان خبرنگار در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار می‌گویند که به‌دلیل محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان، نمی‌توانند به کارشان ادامه بدهند و این سبب شده است تا با مشکلات اقتصادی مواجه شوند.

این خبرنگاران زن امروز (جمعه‌، ۲۳جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که در جریان یک‌ونیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، زنان زیادی را در تخار از کار رسانه‌ای منع کرده‌اند.

به‌گفته‌ی این خبرنگاران، آنان با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه اند و به همین دلیل می‌خواهند به کار رسانه‌ای ادامه بدهند.

گل‌چهره اوغلی، یکی از زنان خبرنگار در تخار به روزنامه اطلاعات روز گفت: «طالبان باید با همه بانوان خبرنگار چه در شهرهای بزرگ و چه در ولایت‌های کوچک، یک‌سان برخورد کنند؛ بدون حضور این قشر در همه بخش‌ها، نمی‌توان به توسعه و پیشرفت دست یافت.»

خانم اوغلی همچنین گفت همان‌طوری که زنان خبرنگار در کابل و دیگر ولایات و شهرهای بزرگ کشور اجازه‌ی فعالیت خبرنگاری را دارند، زنان خبرنگار در تخار نیز باید اجازه‌ی کار داشته باشند.

سلما محمدی، یکی دیگر از خبرنگاران زن در تخار گفت که پس از منع فعالیت خبرنگاری، او با مشکلات زیادی اقتصادی مواجه شده و خواستار برگشت به کار خبرنگاری است.

خانم محمدی به روزنامه اطلاعات روز گفت: «در شرایط کنونی حضور بانوان در رسانه‌ها ضروری‌تر به چشم می‌خورد؛ زیرا آنها می‌توانند راه حل مشکلات زنان را با زبان خودشان بیان کنند.»

در همین حال، مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت تخار می‌گویند که آنها بر زنان در هیچ رسانه‌ای در این ولایت محدودیت وضع نکرده، بلکه از آنها حمایت نیز کرده‌اند.

این درحالی است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت بیش از نیمی از حدود ۶۰۰ رسانه دیداری و شنیداری متوقف شده و صدها خبرنگار کشور را تر کرده‌اند.

براساس معلومات نهادهای حامی رسانه‌ها، زنان خبرنگار بیشتر از مردان از تحولات اخیر افغانستان متأثر شده‌اند. در حال حاضر در برخی از ولایات شمار کمی از زنان خبرنگار فعالیت دارند، اما با محدودیت‌های زیادی، از جمله پوشیدن ماسک هنگام اجرای برنامه مواجه هستند.