دست‌کم ۱۶ کارمند وزارت خارجه‌ی طالبان در انفجار دیروز کشته شده‌اند
عکس: شبکه‌های اجتماعی

هیأت‌های دیپلماتیک افغانستان خواستار تخلیه‌ی خانواده‌های قربانیان حمله بر وزارت خارجه شدند

هیأت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی افغانستان در یک بیانیه‌ی مشترک حمله‌ی دو روز پیش در نزدیکی ورودی وزارت خارجه در کابل را که در آن ده‌ها کارمند این وزارت کشته و زخمی شدند، محکوم کرده‌اند.

در این بیانیه‌ی مشترک که در توییتر سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در سریلانکا منتشر شده، از جامعه جهانی، دوستان و شرکای افغانستان خواسته شده است تا خانواده‌های جوان قربانیان این حمله را از افغانستان تخلیه و اسکان مجدد بدهند.

به نقل از بیانیه، خانواده‌های قربانیان این حمله عمدتا زنان، کودکان و جوانانی هستند که تحت شرایط تهدیدکننده زندگی می‌کنند که براساس قوانین بین‌المللی نیاز به محافظت دارند.

هیأت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی افغانستان در این بیانیه گفته‌اند: «ما از نزدیک می‌دانیم که رویای همکاران کشته‌شده‌ی ما آموزش فرزندان‌شان بود که بتوانند میراث خدمات عمومی خود را ادامه دهند. این رویا تنها با حمایت جامعه بین‌المللی می‌تواند محقق شود.»

در بیانیه آمده است که در حمله‌ی روز چهارشنبه در نزدیکی ورودی وزارت خارجه در کابل ۲۰ غیرنظامی، از جمله ۱۶ کارمند این وزارت کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند.

طبق این بیانیه، بیشتر قربانیان دیپلمات‌های موفقی بودند که در ۲۰ سال گذشته به افغانستان خدمت کرده بودند و از آنها بیوه‌های جوان و کودکان یتیم وابسته به درآمد کمی که اکنون دیگر وجود ندارد، برجای مانده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «مردم رنج‌دیده‌ی افغانستان قربانیان اصلی تروریسم هستند که در یک سال گذشته عمدا هدف قرار گرفته‌اند. اعضای سابق نهادهای نظامی و غیرنظامی افغانستان که پس از سقوط جمهوری اسلامی به خدمت به مردم افغانستان ادامه می‌دهند، همچنین قربانی قتل‌های هدفمند و ناپدیدشدن اجباری می‌شوند.»

با این حال، هیأت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی افغانستان «قویا» از نهادهای مربوط سازمان ملل، به‌ویژه ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان و همچنین دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته‌اند که برای شناسایی و پاسخگوکردن عاملان این حمله تحقیقات کامل انجام دهند.

این درحالی است که حوالی ساعت ۴:۰۰ عصر روز چهارشنبه انفجاری در نزدیکی دروازه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان در کابل رخ داد که در نتیجه‌ی آن ده‌ها نفر کشته و یا زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته است.